Liberecký kraj zvažuje jako jednu z možností zajištění regionálních vlaků založení vlastního dopravce. Žádný kraj dosud takové plány v Česku neměl. Podobný způsob Liberecký kraj už dříve zvolil u autobusů.
„Proběhla diskuse na téma založení vnitřního dopravce pro železniční dopravu s panem Prokešem, panem hejtmanem, paní Šulcovou a panem Blažkem. Hodně složitá problematika a povídání nad termíny milníků na železnici v Libereckém kraji,“ napsal náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták na svém facebookovém profilu.
Deník Zdopravy.cz zaslal několik dotazů k těmto plánům, dostalo se mu pouze obecného vyjádření. „Šlo o setkání, na kterém se uvažovalo o této možnosti. O ničem konkrétním není rozhodnuto,“ řekl mluvčí kraje Jan Mikulička. Vnitřní dopravce znamená, že ho vlastní kraj, může mu tak veškeré výkony zadat přímo bez soutěže. Tento model použil kraj u ČSAD Liberec v autobusové dopravě, když firmu ovládl.
Není tak jasné, zda jde o nějaký reálnější plán nebo jen povídání, o kterém měl potřebu se náměstek pochlubit na svém facebooku. O plánech neví nic ani kraj, neodpověděl na dotazy týkající se personálního složení schůzky.
Pavel Blažek je bývalý šéf krajského organizátora veřejné dopravy Korid LK, kterého před dvěma lety z funkce odvolali. Nyní působí jako vedoucí úseku dopravní infrastruktury a drážní dopravy ve stejné firmě. Petr Prokeš pracuje ve společnosti Arriva vlaky a současně také vede obecně prospěšnou společnost Železniční společnost Tanvald provozující historické vlaky na zubačce z Tanvaldu do Kořenova. Monika Šulcová je vedoucí odboru dopravní obslužnosti na krajském úřadu.
Inspirace z Polska?
Vlastnictví železničních dopravců regiony není ve světě úplně výjimečné. Pro inspiraci mohl kraj hned k polským sousedům: regionální vlaky zajišťují Koleje Dolnośląskie patřící Dolnoslezskému vojvodství. To je ale zhruba šestkrát větší než Liberecký kraj, jeden z nejmenších krajů.
Debaty o vnitřním dopravci přicházejí v době, kdy Liberecký kraj musí řešit především zajištění provozu na takzvané Jizerskohorské železnici, kde končí smlouva s Českými drahami v roce 2026. Ještě před rokem kraj mluvil o otevřené soutěži, postupně ale změnil názor a jedná o přímém zadání.
Zdroj: Doprava