Kus železnice na Znojemsku koupila obec
Na první pohled to mohlo vypadat jako obyčejná jízda motorákem, přesto šlo o nevšední zážitek. Na léta nevyužívané trati z Hrušovan-Šanova do Hevlína na Znojemsku uspořádali její provozovatelé v neděli odpoledne mimořádné velikonoční jízdy. Zájem byl velmi slušný.
Trať z Hevlína do Hrušovan nad Jevišovkou-Šanova, která byla kdysi součástí nejkratší železniční spojnice Brna a Vídně, je už dvanáct let bez pravidelného provozu.
Správa železnic ji opakovaně nabízela k prodeji. Cena se několikrát měnila, až nakonec na podzim roku 2020 lokálku získala obec. Vznikla tak první místní dráha v majetku obce u nás.
„Koupili jsme ji, protože chceme tuto železnici udržet,“ uvedl starosta Antonín Pichanič (Moravané).
V Hevlíně upravili stavbu u nakládkové koleje na garáž pro šlapací drezíny. Právě svezení se na vozících poháněných pedály má být jedním z využití dráhy.
Ovšem, ne v celé délce, ale jen místu, kde přes trať vede silnice II/415 Trnové Pole – Hevlín státní hranice. Až do Hrušovan by jezdily pouze vlaky, ať už by byly vedené vlastní malou lokomotivou, nebo, jako tomu bylo v neděli, zapůjčeným motorovým vozem. Sesterským s motorákem, kterému místní v dobách provozu přezdívali Hevlínka.
Na udržení dráhy spolupracuje obec se Spolkem pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě (SVD-JZM) a společností Railway Capital, která zastřešuje provoz na trati. Velikonoční neděle počítala s šesti jízdami každým směrem, jenže už na první cestu čekalo v Hrušovanech kolem 110 zájemců. Zhruba třicet lidí už nemělo šanci se do vozu dostat a tak pořadatelé improvizovali.
„Zájem byl hned u první jízdy nad očekávání. Nabrali jsme do vozu asi 80 lidí a pro zbytek jsme se vrátili,“ uvedl místopředseda SVD-JZM Jakub Maršalík. Motorový vůz tak po vyložení cestujících z první jízdy obratem spěchal pro zbylé do Hrušovan. Velký zájem byl i o další cesty.
Zdroj: Právo