Kredenc má dál po Pražském Semmeringu jezdit
Deset měsíců před koncem smlouvy se společností KŽC Doprava na provoz takzvaného Pražského motoráčku začal pražský organizátor veřejné dopravy Ropid řešit jeho budoucnost. Kdo a za kolik bude jízdy s motorovým vozem z 50. let minulého století po trati takzvaného Pražského Semmeringu provozovat ukážou příští měsíce.
Provoz historického motorového vozu řady 831 přezdívaného jako Kredenc letos podle dodatku ke smlouvě vyjde na 6,4 milionu korun. Cena za kilometr jízdy mezi hlavním nádražím a Zličínem letos dosáhne 308 korun.
Ropid na jednání výboru pro dopravu představil materiál se třemi verzemi budoucnosti Pražského motoráčku. První verze počítala s novou smlouvou na deset let, druhá na pět let s opcí na dalších pět let. Poslední možností je ho zrušit. Výběr dopravce má proběhnout přímým zadáním na základě průzkumu trhu. Není přitom jasné, proč Ropid začíná řešit budoucího provozovatele vlaků tak pozdě před koncem smlouvy. Pozdní výběr nahraje především stávajícímu dopravci.
„S ohledem na specifický provoz nostalgických vozidel bychom doporučovali přistoupit k přímému zadání. Oslovili bychom minimálně tři dopravce disponující tímto typem vozidla,“ řekl na jednání výboru ředitel Ropidu Petr Tomčík. Do průzkumu trhu mohou dorazit i alternativní nabídky. Tento postup je podle něj vhodný i vzhledem k malému rozsahu provozu. V Česku mají tento vůz aktuálně jen České dráhy ve svém centru historických vozidel v Lužné a brněnský Klub přátel kolejových vozidel. Vozy 830 má více dopravců.
Zrušit vlak? Vyloučeno
Výbor na návrh zastupitele a starosty Prahy 13 Davida Vodrážky (ODS) hlasoval o tom, aby se vyškrtla možnost motoráček zrušit. Návrh členové výboru podpořili a doporučili tak vedení města, aby tuto variantu vůbec neprojednávali.
Zakázku bez jakékoliv soutěže získala v roce 2010 společnost KŽC Doprava, později získala další smlouvu opět bez porovnání s nabídkami konkurence. Praha stejné firmě platí ještě další peníze za provoz linky z Masarykova nádraží do Čakovic a dalších spojů z Prahy do Středočeského kraje na základě smlouvy, kterou uzavřel kraj v době, kdy mu vládlo hnutí ANO 2011. Ve všech případech šlo o přímé zadání bez soutěže.
Ropid v materiálu přiznává, že rizikovým faktorem provozu takové linky je vysoká cena za kilometr. Rizikem je ale také nutnost instalace ETCS do tak starého motorového vozu, což by mělo cenu ještě navýšit. Ministerstvo dopravy již slíbilo KŽC Doprava na část jeho historických vozidel.
Zdroj: Doprava