Krátké tramvaje budou za pár let v Praze spíše raritou
Praha v lednu objednala do plzeňské Škoda Group 40 nových tramvají Škoda ForCity Plus 52T. Pokud by se podařilo uplatnit celou opci na dalších 160 kusů, měla by metropole za sebou téměř kompletní generační obměnu tramvajového vozového parku. Zároveň to však bude znamenat konec klasických sólo vozů, které spolu s ikonickým designem tramvají T3 utvářely po desetiletí tvář pražských ulic.
Technický ředitel pražského dopravního podniku pro povrchovou dopravu Jan Šurovský v rozhovoru pro Zdopravy.cz vysvětluje, proč nemají moderní vozy i svou kratší verzi, zda se podaří doklimatizovat první série tramvají Forcity 15T či jak se podařilo vyřešit pro Prahu typické poškozování kolejí podvozky tramvají.
V minulosti Praha řešila potřebu kratších tramvají pro méně vytížené linky. Uvažovalo se dokonce o zkracování modelu Škoda 15T ForCity v dílnách DPP. Existují tyto úvahy i u nyní objednaného modelu 52T?
Ta kombinatorika článků se v minulosti zvažovala, nicméně z řady důvodů se to nestalo realitou. Bylo to spíše součástí vyjednávání ke zlepšení pozice DPP v rámci tehdejšího kontraktu se Škodovkou. Když se formovalo zadání pro aktuální tendr, tak se hledal ekvivalent standardně dlouhých jednosměrných nízkopodlažních tramvají, tedy ekvivalent typu 15T, neboli 2xT3 či upravených 14T.
Takže do budoucna budou jediné krátké tramvaje v Praze už jen modernizované T3R.PLF určené výhledově hlavně pro noční provoz?
Ano, potřebu kratších tramvají realizujeme modernizacemi T3 pro noční provoz v částečně nízkopodlažní verzi. Jde o takzvané wany, je to taková nízkonákladová varianta. (DPP ke stávajícím 35 vozům T3R.PLF plánuje pořídit dalších 65 faceliftovaných vozů. Modernizace jedné tramvaje vyjde na zhruba 10 milionů korun – pozn. red.)
V běžném denním provozu tak už kromě nich sólo vozy po vyřazení dosluhujících T3R.P neuvidíme?
V rámci rozvoje se občas vede spíše neformální diskuse, zda není vhodné mít pro Prahu tramvaj v délce 20 metrů. Pokud se z titulu nových tratí objeví potřeba pro nějaké spojení ne pro sólo, ale zároveň ne pro dvojici, tak se tam prostor otevírá, ale bude to na debatě s městem a s Ropidem, zda tam tu potřebu budou cítit.
Zdroj: Doprava