Kolešovka slaví 140 let
Trať Krupá – Kolešovice v severozápadním cípu Středočeského kraje v sobotu ožije parním provozem. V režii Klubu historie kolejové dopravy (KHKD) a jeho dceřiné společnosti Herkules KHKD zde vyvrcholí oslavy 140 let od zahájení provozu na trati, kterou nechala zbudovat společnost Buštěhradská dráha.
Parní vlaky budou složeny z lokomotivy 354.7152 z roku 1917 a dvounápravových historických osobních vozů 3. třídy z let 1908 až 1937. Dva páry vlaků pojedou v trase Lužná u Rakovníka – Krupá – Kněževes – Kolešovice a zpět, jeden pár vlaků v trati Kněževes – Krupá – Lužná u Rakovníka (první a poslední vlak).
Ve vlaku bude zařazen bufetový vůz a služební vůz pro přepravu kočárků a jízdních kol. Jízdenky je možné zakoupit pouze u průvodčích ve vlaku. Podrobnosti k cenám a jízdnímu řádu jsou v informačním letáku KHKD.
Na vlečce Kněževes se uskuteční výstava historických vozidel, ve staniční budově v Kněževsi bude otevřena čekárna s výstavou fotografií k historii Kolešovky.
Kolešovka je 12 kilometrů dlouhá trať, která se nachází západně od města Rakovník. V železniční stanici Krupá odbočuje od původní hlavní trati Buštěhradské dráhy Praha-Bubny – Kladno – Lužná u Rakovníka – Žatec – Chomutov.
Historie Kolešovky (Pramen: KHKD)
Trať Krupá – Kolešovice byla určena především pro dopravu zemědělských produktů a uhlí, které se těžilo v dole Karel v Kněževsi. Vlaky zde dopravovaly i další druhy zboží a také cestující.
Dráha se nachází v oblasti, kde se ve velké míře pěstuje chmel. Městys Kněževes býval za monarchie významnou lokalitou v pěstování chmele v celém Rakousku-Uhersku. Dráhu původně obsluhovaly parní lokomotivy, které měly výtopnu v konečné stanici v Kolešovicích. Později byla tato výtopna opuštěna a lokomotivy i motorové vozy našly zázemí ve výtopně Lužná-Lišany (dnes Lužná u Rakovníka).
Na trati nikdy nebyl silný provoz. Proto ve třicátých letech minulého století byla část vlaků převedena do motorových vozů a část vlaků jezdila jako smíšená. V nákladním vlaku byl zařazen vůz pro přepravu cestujících. Na konci 70. let minulého století skončil na trati definitivně parní provoz a zbývající výkony obsluhovaly motorové lokomotivy. Význam dráhy vzrostl ve 2. polovině minulého století po vybudování armádních vojenských skladů v Kněževsi a po výstavbě místní vlečky. Do Kněževsi putovaly cisterny s pohonnými hmotami a oleji.
Když v devadesátých letech minulého století byly armádní sklady v Kněževsi opuštěny, postupně ustávala i veškerá nákladní doprava na Kolešovce. Vlečka v Kněževsi začala zarůstat. O osobní dopravu byl stále menší zájem, až v roce 2006 pravidelná osobní doprava na Kolešovce skončila úplně.
V té době již začal na vlečce v Kněževsi působit Klub historie kolejové dopravy, který zde začal budovat novou základnu pro svoji početnou sbírku historických vozidel. V roce 2007 zahájil klub na utichlé Kolešovce ve spolupráci s dceřinou společností Herkules KHKD letní muzejní provoz historických parních vlaků.
Provoz probíhal vždy o prázdninách, každou sobotu. V některých letech byl ještě doplněn o nedělní jízdy historického motorového vozu řady M 131.1. Na vlečce Kněževes, pak byla o sobotách a nedělích otevřena výstava lokomotiv a historických vozů. Provoz probíhal s podporou Středočeského kraje. Tak tomu bylo až do roku 2021.
Během období muzejního provozu KHKD musela společnost Herkules KHKD několikrát bojovat o vlastní existenci Kolešovky. Správa železniční dopravní cesty (dnes Správa železnic) se opakovaně snažila u Drážního úřadu prosadit zrušení Kolešovky. Drážní úřad ovšem ve správním řízení uznal, že ze zákona nelze zrušit dráhu, která je jedinou přístupovou cestou vlečky Kněževes.
Patnáctý ročník muzejního provozu na Kolešovce byl v roce 2021 zatím posledním. Středočeský kraj odmítl dále poskytovat dotaci pro tento muzejní projekt. V současné době je Kolešovka využívána pro jízdy vozidel KHKD, různé příležitostné jízdy ČD i jiných dopravců nebo pro filmování.
Zdroj: Doprava