Kde se bude v příštích letech povinně jezdit pod ETCS
Ministerstvo dopravy, Správa železnic a dopravci finišují s přípravami na zavedení výhradního provozu pod ETCS na hlavních tratích od ledna 2025. První zátěžový test proběhl letos v lednu, druhý pak minulou sobotu v noci mezi Berounem a Ejpovicemi.
„Proběhl bez jakékoliv chyby,“ uvedl k němu na tiskové konferenci ministr Martin Kupka. Dodal, že v prvním lednovém testu se objevilo pět problémů, většinou šlo o výpadek signálu a následné zastavení vlaku. V rámci dalších plánů chce ministr od 1. srpna spustit stav, že budou muset všichni strojvedoucí na vybavených vozidlech zapínat ETCS a poskytovat zpětnou vazbu.
Výhradní provoz pod ETCS má začít od 1. ledna 2025 na stovkách kilometrů tratí, v dalších letech se bude rozšiřovat. Jakých úseků se zavedení a povinné jízdy pod ETCS budou týkat? Přehled poskytla Správa železnic.
Výhradní provoz ETCS bude od 1. ledna 2025 zaveden v následujících úsecích:
Kolín – Praha-Libeň
Praha-Běchovice Blatov – Praha-Běchovice
Česká Třebová – Kolín
Břeclav– Modřice
Hrušovany u Brna – Židlochovice
Hustopeče u Brna – Šakvice
Adamov – Česká Třebová
Česká Třebová – Parník odbočka
Prosenice – Česká Třebová
Bohumín (mimo) – Prosenice, mimo železniční stanici Ostrava hl. n. (v úseku Drahotuše – Lipník nad Bečvou budou probíhat stavební práce, je nutno počítat s výlukou ETCS s předpokládaným ukončením do prosince 2026).
Přerov – Břeclav
Přerov – Dluhonice výhybna
Prosenice – Přerov
Další fáze nastane 14. 12. 2025, kdy do výhradního provozu vstoupí úsek Praha-Libeň – Kralupy n. Vlt. a dva úseky s ETCS Regional: Litomyšl – Choceň a Mor. Třebová – Třebovice v Č.
Od prosince 2026 pak výhradní provoz plánuje SŽ zavést v úseku Praha – České Budějovice, v prosinci 2027 v úseku Beroun – Cheb.
Zdroj: Doprava