Jihomoravský kraj podepsal smlouvu s Arrivou na provoz vlaků na jihu kraje
- Jihomoravský kraj dnes podepsal smlouvu s dopravcem Arriva na provoz vlaků na tratích mezi Znojmem a Břeclaví, Veselím nad Moravou, Hodonínem a Vrbovcemi a mezi Zaječím a Hodonínem. Nový dopravce nahradí České dráhy od 10. prosince příštího roku. Smlouva je na deset let a kraj ročně zaplatí 231 milionů korun za 1,4 milionu ujetých kilometrů, řekl dnes na tiskové konferenci náměstek hejtmana Jiří Crha. Arriva na tratě nasadí motorové jednotky Stadler GTW, které provozuje například ve Zlínském kraji.
Smlouva zajišťuje zhruba 15 procent výkonů, které si Jihomoravský kraj objednává. Pokračuje i v soutěžích na další provozní soubory a všechny smlouvy mají být platné od stejného termínu, tedy od prosince příštího roku. Dosud zajišťují veškerý provoz v kraji České dráhy.
Cestující by měli mít větší komfort. Ač se nejedná o nové vlaky, jsou nízkopodlažní a budou klimatizované. "Minulý týden jsme podepsali smlouvu na nákup 13 vozidel a než půjdou do provozu, projdou modernizací ve společnosti Pars Šumperk," řekl generální ředitel Arrivy Daniel Adamka. Kapacita vlaku je 100 sedících lidí. Dosud jezdily v Německu v okolí Frankfurtu nad Mohanem, vyrobené jsou kolem roku 2000. Vizuálně se budou podobat vlakům Moravia, které letos začaly jezdit na elektrizovaných tratích okolo Brna a pro růžovou barvu se jim přezdívá ibalgin.
Z dalších souborů je nejblíže uzavření smlouvy ten, který obsahuje tratě Brno - Moravský Krumlov a Brno - Veselí nad Moravou. Jihomoravský kraj zde požaduje motorové vlaky a s ohledem na plánovanou modernizaci a elektrizaci Vlárské tratě má být ve smlouvě možnost jejího vypovězení. Po případné modernizaci a alespoň částečné elektrizaci by na ní mohly vyjet elektrické či hybridní vlaky dříve než za deset let. Poslední soutěž se týká tratě z Brna do Zastávky u Brna, která má být na konci příštího roku po ukončení modernizace dvoukolejná a elektrizovaná.
Zdroj: čtk