JHMD by se podle posudku daly jako celek
Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), které jsou od loňského října v úpadku, mají v případě prodeje hodnotu v rozmezí od 89,8 milionu do 121,18 milionu korun. Takové jsou závěry znaleckého posudku společnosti Statikum pro insolvenčního správce Davida Jánošíka. Posudek byl zveřejněn v insolvenčním rejstříku, ocenění je k 31. červenci 2023.
Na více než 121 milionů by se hodnota podle zpracovatelů vyšplhala v případě, že by se firma prodávala jako celek na základě jediné smlouvy. Mimo jiné by se tak ušetřily náklady na likvidaci. V případě rozprodeje konkursem by v úvahu připadala nižší částka. Dobu likvidace posudek odhaduje na tři roky, přičemž by bylo třeba platit zbylé zaměstnance (včetně odstupného), likvidátora a účetní.
Základem majetku jsou podle posudku nemovitosti, jejichž ocenění ale není snadné. Posudek k nim uvádí několik údajů. Nejvyšší činí 80,77 milionu korun, což je ovšem teoretická částka, když se odmyslí koleje a další drážní zařízení. „Pozemky zatížené stavbou drah se v podstatě neobchodují,“ stojí v posudku.
Při započtení nákladů na odstranění kolejí, ekologickou likvidaci pražců a naopak zisku z „vytěženého“ materiálu je hodnota nemovitostí 50,5 milionu korun. Fakticky všechny nemovitosti slouží k zajištění dluhů. Největšími věřiteli jsou Raiffeisenbank a Finanční úřad pro Jihočeský kraj.
Movitý majetek má podle znalců hodnotu 67,37 milionu, z toho kolejová vozidla 60,45 milionu. Naopak zanedbatelná hodnota je u nehmotných věcí, jako jsou software nebo ochranné známky.
Součástí posudku je i výkaz zisku a ztrát za poslední finanční rok, kdy firma ještě provozovala vlaky. Finanční rok končící 30. červnem 2022 přinesl ztrátu 17,26 milionu korun. Rok předtím byla firma ve ztrátě milion korun.
Posudek zmiňuje i pohledávky. Vedení firmy totiž dlouhodobě tvrdí, že Kraj Vysočina nehradil prokazatelnou ztrátu z provozu vlaků v plné výši. Naopak kraj tvrdí, že přesně plnil smlouvu. Firma eviduje pohledávky za Krajem Vysočina ve výši 108 milionů a za ministerstvem vnitra (za nesprávný úřední postup) 167 mil. „V současnosti nejsme schopni předjímat rozhodnutí soudu a jakkoliv stanovit pravděpodobnost uspokojení těchto pohledávek,“ napsali autoři posudku.
Vyjadřují se i ke stavu dráhy. Podle nich není ve stavu vyhovujícím pro osobní přepravu. „Náprava této situace by vyžadovala značné investice,“ stojí v dokumentu. To potvrzuje i Jánošík v poslední zprávě pro soud: „Není možné za současné situace udržovat celou dráhu o délce 80 kilometrů v perfektním stavu“.
Provoz vlaků na jindřichohradeckých úzkokolejkách utichl loni začátkem října. Aktuálně je jedinou ekonomickou aktivitou provoz dílny. V září měla firma 13 zaměstnanců a jednoho spolupracovníka na dohodu.
Rozhodnutí o dalším osudu JHMD má nyní v rukou Vrchní soud v Praze, kam se odvolalo vedení firmy proti prohlášení konkurzu. Vedení prosazuje reorganizaci. Firma dluží podle soudu přes 360 milionů korun.
Seriál článků o vývoji v JHMD v posledním roce naleznete pod tagem Insolvence JHMD.
Zdroj: Doprava