Jediný kapacitní železniční koridor do Německa čeká desetidenní zastavení provozu
Dopravci už nyní hledají alternativní trasy, žádná ale není tak kapacitní.
Železniční dopravce čeká v říjnu zatím největší omezení provozu na hlavní trati mezi Českem a Německem. Kvůli stavebním pracím na německé straně bude zcela zastaven provoz v úseku Děčín – Pirna. Omezení má trvat deset dnů: od 17. do 27. října.
Od povodní v roce 2002 jde o největší omezení na této trati, která je jediným hraničním přechodem s Německem, kudy mohou jezdit elektrické vlaky. Zatímco osobní dopravu Českých drah nahradí autobusy, nákladní železniční dopravci musí hledat zcela jiné trasy. Ty ale nejsou zdaleka tak kapacitní. Výluku musí řešit už nyní.
Trasa v údolí Labe prochází opravami několik let, provoz byl v minulých letech kvůli stavební činnosti omezen i na několik dnů zastaven. Na deset dnů ale provoz ještě omezen nebyl. „Navíc to není v úplně vhodném termínu. Je to období, kdy vrcholí poptávka hlavně po přepravách do Německa,“ řekl jednatel Metrans Rail Martin Hořínek.
Podle něj výluka ukazuje, jak chybí alternativní trasa k železnici údolím Labe. „Neexistuje trasa do Německa, kde by šlo přepravit jedním vlakem takovou kapacitu,“ vysvětlil Hořínek. I proto dopravce počítá s tím, že bude muset vypravit kratší vlaky než obvykle. Kvůli nižší kapacitě jiných přechodů nelze ani vypravit tolik vlaků jako přes Děčín.
Jinudy, dráž a s menší kapacitou
Největší tuzemský nákladní železniční dopravce ČD Cargo připravuje náhradní trasy přes Rumburk, Cheb a Českou Kubici. „Tyto alternativy jsme si osvojili již v minulém roce a tak věřím, že těchto deset dní zvládneme,“ uvedl předseda představenstva Tomáš Tóth.
Metrans má v plánu trasování přes Cheb a Schirnding, kde si bude moci vypomoci dieselovou lokomotivou. „Můžeme ale táhnout maximálně 75 procent běžné kapacity,“ podotkl Hořínek. Další odklonovou trasou je vedení vlaků přes Lichkov do Polska a pak zpět do Německa přes přechod Horka. I tady ale naráží dopravci na omezenou kapacitu zejména z Česka do Polska.
Na chybějící druhý kapacitní přechod dlouhodobě upozorňuje sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz. Problém by měla vyřešit modernizace trati z Plzně do Domažlic a dál do Bavorska. Ta se připravuje hlavně na české straně, na německé má výrazné zpoždění.
Zdroj: Doprava