Středočeský kraj postupně omezuje či úplně zastavuje provoz na regionálních tratích, na kterých z jeho pohledu nedává ekonomicky smysl provozovat osobní dopravu. Od letošního prosince se zastaví definitivně provoz na trati z Křince do Městce Králové a další redukci kraj plánuje na polovinu příštího roku. Zda se provoz na dalších tratích zastaví úplně nebo jen částečně, mají nyní ve svých rukách starostové z obcí, kde by vlaky měly přestat jezdit.
„Mohu potvrdit, že červen 2023 je posledním termínem, kdy chceme omezovat nebo zastavovat provoz na regionálních tratích. Tím by mělo být hotovo. Ostatní tratě mají provozní potenciál a nebo nejsou nahraditelné v daném místě autobusovou dopravou. Poté, co jsme udělali tuhle řezničinu, chceme na tratích, kde zachováme provoz, investovat do vozů, aby se zvedla kultura cestování,“ řekl středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký.
Jako příklad tratě, která není podle slov radního dopravně moc extra, ale je v podstatě nenahraditelná autobusy, uvádí kraj propojení od Posázavského pacifiku na Uhlířské Janovice. Naopak jako jeden z příkladů tratí, kde sice nejezdí dnes mnoho cestujících, ale trať má potenciál do budoucna, je podle něj spojení do středočeských Noutonic, tedy trať Hostivice – Středokluky – Noutonice.
„Už teď víme, že v té oblasti podle územních plánů a demografické prognózy nám během příštích 15 let přibude 50 až 70 tisíc obyvatel. To je přesně oblast, kde chceme převádět lidi na železnici. Jde o místa, kde je vyčerpaná kapacita silniční sítě,“ plánuje Petr Borecký. Úsek z Hostivice do Středokluk se v souvislosti s připravovanou rekonstrukcí a elektrifikací tratě z Prahy do Kladna objevil také na seznamu tratí s uvažovanou elektrifikací. Především kvůli těžkým vlakům s leteckým palivem, které zásobují pravidelně pražské letiště.
Přinášíme vám tak detailní přehled, jaké má nyní kraj plány s tratěmi, kde je možné zastavení osobní dopravy.
Lužná u Rakovníka – Žatec
Již dlouho se diskutuje o zastavení provozu mezi Lužnou u Rakovníka a Žatcem, zvlášť od okamžiku, kdy byly autobusové linky až do Žatce integrovány do systému Pražské integrované dopravy a posíleny. „V září a v říjnu jsme dělali výzkumy vytíženosti, máme jednoznačný závěr, že ta trať se chová jako víkendová trať. Přes týden je to úplně mrtvé a o víkendu je tam provoz i díky muzeu v Lužné. Jenom kvůli osobní dopravě by tu trať nemělo smysl držet při životě, ale ona je a bude i do budoucna využívaná nákladní dopravou, takže zde plánujeme přejít na víkendový provoz, který bychom zde chtěli celoročně zachovat,“ řekl k této trati Petr Borecký.
Slaný – Louny
Na této trati počítá kraj se zastavením osobní dopravy, nicméně to úplný konec osobních vlaků nemusí znamenat. „S velkou pravděpodobností zůstanou mezi Slaným a Louny zachovány asi tři páry spojů, které jsou tu z technologických důvodů dopravce a vypadá to, že budou v pro cestující použitelných časech,“ řekl Pavel Winter z Integrované dopravy Středočeského kraje. České dráhy mají v Lounech depo, z nějž vypravují vlaky do okolí Kralup nad Vltavou. Aby nešlo o prázdné soupravové jízdy, jedná kraj s dopravcem o jejich zveřejnění v jízdním řádu.
„Budeme mít u tratí 110 i 124 v pátek 25. listopadu setkání s obcemi a nabídneme jim stejný model, jako obcím u dobříšské tratě. Pokud by chtěly dofinancovávat rozdíl mezi železniční autobusovou dopravou, můžeme ji objednávat dál, ale musí část převzít,“ doplnil Petr Borecký.
Mělník – Mšeno – Mladá Boleslav
Osobní doprava na této trati prošla částečnou redukcí již před rokem a neobešlo se to bez výrazných emocí. Souvisí to i s tím, že trať z Mělníka do Mšena v roce 2015 Správa železnic za téměř 400 milionů opravila, a tak se často diskutovalo o nezodpovědném plýtvání státními prostředky. Jak v případě samotné rekonstrukce málo využívané regionální tratě, tak pak i v případě zastavování provozu na nově opravené infrastruktuře. Navíc starostové začali upozorňovat, že by raději zachovali železniční spojení, než velké množství nově integrovaných autobusů.
„Po dohodě s obcemi zpracováváme různé modely. Ať už úplné nahrazení autobusové dopravy tou železniční až po druhý extrém, kterým je úplné zastavení železničního provozu. Modely budou představovat také různou míru zapojení obcí do spolufinancování provozu na této trati. Předpokládáme, že jednání budou probíhat od ledna do března,“ říká Petr Borecký. Jak bude vypadat veřejná doprava v okolí Mšena, bude tedy jasné až v prvním čtvrtletí příštího roku.
Rakovník – Kralovice u Rakovníka
Na této trati skončila každodenní pravidelná osobní doprava již loni. Pro letošní sezónu zde zůstal pouze Rakovnický rychlík KŽC Doprava. Jeho provoz měl pro příští sezonu skončit, ale nestane se tak. „Obce deklarovaly, že mají zájem převzít část spolufinancování a část převezme Plzeňský kraj, KŽC zde bude s Rakovnickým rychlíkem jezdit i nadále,“ řekl Borecký. Podle návrhu jízdního řádu pro příští rok pojede Rakovnický rychlík z Kralovic do Prahy o několik desítek minut později než letos.
Městec Králové – Křinec
V úseku z Křince do Městce Králové přestaly jezdit osobní v každodenním provozu už loni s prosincovou změnou jízdních řádů, a zůstalo zde pouze několik málo víkendových spojů. Letos v prosinci opustí osobní doprava tuto trať definitivě. Podle radního se zde obce nechtěly do financování osobních vlaků zapojit. „Když si vzpomenu, jaké tam byly před rokem boje a takříkajíc povstání na vsi, tak teď, když jsem byl za starosty, reagovali, že ta trať nikomu nechybí. Nostalgie byla úplně pryč,“ říká Petr Borecký.
Na konkrétní otázku, zda deník Zdopravy.cz může jednoznačně ve svém textu napsat, že jde o poslední tratě, kde chce Středočeský kraj zastavit osobní dopravu, Petr Borecký odpověděl: „No, v tomto volebním období určitě.“ A dodal že velkou otázkou je pro něj trať na Dobříš, kterou považuje z přepravního hlediska za mrtvou, ale respektuje přání obcí, které se rozhodly vlaky spolufinancovat a zachovat. Jinak by podle něj byla trať okamžitě kandidátem na zastavení osobní dopravy.
Zdroj: Doprava