InterPanter pojede i přes Vyškov
– Zastaralé vagony, nedovírající dveře v kupé, pískající světla a nefunkční topení. Přesně na tyto nedostatky poukazují v poslední době vlakoví cestující z Vyškovska. Do modernizace stávajících a nákupu nových vlaků investovaly České dráhy od roku 2008 asi čtyřicet miliard korun. Podle obyvatel se však peníze regionu asi vyhýbají.
"
Na nemoderní vozový park upozornil například František Kupka. Vadí mu hlavně nefunkční topení. „Je tomu pár let, co na trase Brno - Bohumín začaly jezdit takové barevné, modrobílé vagony. Pamatuji si, jak v nich chtěl každý sedět, byly před nimi zástupy lidí. Dnes už se jim zasvěcení vyhýbají. V zimě je v nich opravdu velmi chladno. A to člověk pocítí hodně brzy, když se při cestování nehýbe," popsal Kupka.
Bez vady však podle něj nejsou ani starší vagony. „Že jsou pokreslené sprejery, drahám nevyčítám. To neovlivní. Ale když si člověk zapne světlo a málem zešílí, protože začnou vydávat dlouhý, monotónní pískot, to už ano. Stejně jako nedovírající dveře v kupé, kterými táhne," doplnil cestující.
Starší vlaky jsou podle vedení státního podniku nasazené jen dočasně, kvůli aktuální modernizaci jiných. „Za tuto provozní situaci se omlouváme, ale věříme, že postupné nasazování modernizovaných vozů zlepší i pohled cestujících. Modernizaci zajišťujeme po celé republice a s ohledem na bezmála sedm tisíc vypravených vlaků denně ji nelze udělat během několika roků. Musí být postupná," vysvětlila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
S platností nových jízdních řádů, tedy zhruba od poloviny prosince, dráhy nasadily i některé obnovené spoje na Vyškovsko. A to na lince Brno Olomouc - Šumperk. Například do Brna tak lidé můžou jet i v novém modernizovaném vagonu druhé třídy. „Zprovoznili jsme je teprve před rokem. Nejsou sice vybavené klimatizací, ale cestujícím nabízejí podobný komfort jako ostatní modernizované vozy. Najdou v nich nové čalouněné sedačky, elektrické zásuvky pro napájení elektroniky nebo velké prostory pro kola, kočárky a objemná zavazadla. Zatím se nejedná o ucelené soupravy na všech spojích, cílem ale je postupně zvyšovat jejich počet," dodala Šubová.
Časté výhrady z řad cestujících však zaznívají na jinou linku. Tu mezi Brnem a Bohumínem. „Vagony jsou opravdu katastrofální. Nejenže leckde chybí základní věci jako třeba zrcadlo, ale například o elektrické zásuvce si můžu jen nechat zdát. Přitom je to podle mě dnes už základ. Nemůžu se pak asi ani divit, že třeba záchody vypadají tak, jak vypadají, a případně ani nesplachují. Přitom jde do Brna o poměrně dlouhou cestu," nebyla nadšená Diana Kotásková z Ostravy.
Podle Šubové jsou však vlaky na trati zpravidla v dobrém technickém stavu. Rekonstrukcí prošly koncem devadesátých let. „Navíc do souprav nasazujeme multifunkční vagony zajišťující přepravu imobilních cestujících. Přesto počítáme, že se díky postupné obnově modernizované soupravy dostanou i na další linky. Mluvíme však o horizontu několika let," vzkázala Šubová.
Na co se však můžou lidé těšit o poznání dřív, je nová nízkopodlažní linka InterPanter. Ta na spoji z Brna přes Českou Třebovou do Prahy vyjela poprvé minulý týden. „Nasazení osmi vlaků budeme na této lince garantovat od poloviny roku. Zatím počítáme s tím, že jeden pár rychlíků v InterPanterovi projede přes Brno a Olomouc, tedy i Vyškov, až do Šumperka," přiblížila novinku Šubová. Co se týká regionální dopravy, tam dráhy nasazují modernizované motorové vlaky na trati Vyškov - Přerov. „Umožňují i přepravu vozíčkářů," doplnila mluvčí drah.
Zdroj: denik.cz