Zaústění IV. koridoru od severu do Českých Budějovic vyjde podle současných předpokladů na více než 20 miliard korun. Při kontrolním dnu na stavbě úseku Sudoměřice – Votice na stejném koridoru to řekl šéf Správy železnic Jiří Svoboda.
Úsek od Ševětína k českobudějovické čtvrti Nemanice, pro který se vžila zkratka NemaŠe, se od roku 2020 projektuje. Se dvěma dlouhými tunely půjde o nejnáročnější železniční stavbu za dlouhou řadu let, čemuž odpovídají i nebývalé náklady na projektovou dokumentaci. Zakázku získalo konsorcium firem Sudop Praha, Sudop EU a Mott MacDonald CZ s cenou 408,3 milionu korun.
A nebývalá bude i cena samotné stavby, která stále roste. V roce 2018 se mluvilo o 11 miliardách, o dva roky později o 15 miliardách. „Jak se zpřesňuje, co vše to bude obnášet, tak se ta stavba prodražuje, byť ještě nezačala. Už jsme prolomili hranici 20 miliard,“ řekl Svoboda.
Rostoucí náklady přivedly Správu železnic a ministerstvo dopravy k nápadu na využití soukromého financování formou projektu PPP (partnerství veřejného a soukromého sektoru). Takto se aktuálně staví dálnice D4. „Sledujeme vývoj v případě dálnice D4 a chceme prověřit, jak by to vypadalo v tomto úseku IV. koridoru. Na prověřování této možnosti se už pracuje,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka. Pokud forma PPP vybrána nebude, utrpí tím podle něj jiné stavby. „Bude to znamenat, že bude nutné uspořit někde jinde a odložit výstavbu jinde. My bychom rádi, aby se díky PPP projektům dařilo víc investovat,“ řekl Kupka.
Pokud na PPP projekt pro NemaŠe dojde, bude vůbec prvním svého druhu na české železnici. Stavbu zafinancuje a postaví soukromý koncesionář, kterému ji stát bude desítky let splácet, což se dá přirovnat k hypotéce. „Směřujeme to pro tento režim a věříme, že díky tomu je naděje na dokončení IV. koridoru,“ doplnil Svoboda.
Úsek od Ševětína k Nemanicím je dlouhý zhruba 17 kilometrů, jeho součástí budou i dva dlouhé tunely: Chotýčanský o délce 4 810 metrů a Hosínský o délce 3 120 metrů. Prvně jmenovaný bude nejdelší na české železniční síti. Celý úsek je veden v nové stopě. Budování potrvá šest let. Podle Svobody bude příprava dokončena v příštím roce, vypsání tendru na zhotovitele (koncesionáře) však manažer ještě příští rok nepředpokládá. Úsek je projektován na rychlost 200 km/h.
Koridor dnes u Českých Budějovic končí starou schwarzenberskou jednokolejkou, která se vine oklikou přes Hlubokou nad Vltavou. Ta má podle plánů Správy železnic po dokončení tunelové varianty NemaŠe zaniknout, podle dokumentace EIA by nicméně mohl být zachován úsek od Budějovic k Hluboké nad Vltavou jako vlečka na dřevo. Tunelová varianta byla schválena centrální komisí ministerstva dopravy v roce 2018.
Na IV. koridoru dojde letos k dokončení úseků Sudoměřice – Votice a Soběslav – Doubí, k dokončení pak už bude zbývat jen NemaŠe. Správa železnic koridor považuje za svou výkladní skříň a uvažuje o vylepšení tratě i dále na jih směrem na Linec. „I ze strany rakouských železnic – naposledy jsme jednali minulý týden – roste zájem o tento směr, takže by mohlo dojít od Lince na sever k částečnému zdvoukolejnění. Věřím tomu, že by se sem částečně mohly přelít zátěžové proudy z koridoru přes Českou Třebovou. Věřím, že 4. koridor opravdu hodně zamíchá karty v zátěžových proudech,“ řekl Svoboda.
Zdroj: Doprava