Síť francouzských vysokorychlostních tratí (LGV) se má v příštích letech rozrůst o nový úsek, který bude stavebně i jedním z nejnáročnějších v celé zemi. Rychlovlaky mají nově propojit Marseille a Nice.
V projektu spojení, o kterém se mluví desítky let, nastal minulý týden zásadní posun. Ministr dopravy Jean-Baptiste Djebbari podepsal dohodu o financování nové trati s francouzskými drahami SNCF a regiony a městy na jihu Francie, kterými má nová trasa vést. První dvě etapy trati nazvané jako LNPCA (LGV Provence-Alpes-Côte d’Azur) mají stát 3,5 miliardy eur. Půjde hlavně o modernizaci stávající trati na vyšší rychlosti, velkou část nákladů spolknou úpravy železničních uzlů v Marseille, Toulonu a Nice. Francie počítá s tím, že nejméně pětinu nákladů zaplatí Evropská unie, jde o trať v základní síti TEN-T.
Část má být financována i ze speciální daně, kterou budou obyvatelé dotčených regionů platit. První část pokryje etapy 1 a 2, které budou řešit úpravy trati v Nice, Toulounu a podzemního trasování v Marseille. Práce má začít v roce 2024. Na ni navážou práce v úseku Cannes – Nice. Celý projekt má zlepšit spojení po železnici celého regionu Azurového pobřeží.
Proti stavbě se ozývají některé místní spolky. Například Stop LGV upozorňuje na vliv stavby tunelu v Marseille na životní prostředí. Ještě horší podle nich bude ekologická stopa při stavbě dalších úseků trati, které mají procházet krasovou oblastí. Trať označují jako vlaky pro bohaté. Pro tyto úseky zatím nestanovilo ministerstvo dopravy konkrétní termín.
Zdroj: Doprava