Evropa je pro železnici ideální
Největší světová e-shopová platforma Amazon podepsala dohodu s italskou státní železniční nákladní skupinou Mercitalia. Firmy se dohodly na železniční přepravě zboží mezi distribučními centry Amazonu v Itálii a Německu.
Cílem je snížit závislost na mezinárodní silniční dopravě a s ní spojený dopad na životní prostředí.
Dohoda se zatím týká 15 vlaků týdně. Zahrnuje tři vlaky týdně z německého Duisburgu do Pomezie nedaleko Říma, které provozuje společnost Mercitalia Intermodal, a šest zpátečních jízd mezi Herne a Veronou, které provozuje společnost TX Logistik.
Železniční spojení má oproti stávajícímu silničnímu podle odhadů ušetřit 9 000 tun emisí uhlíku. Vedle toho od něj Amazon očekává další optimalizaci logistiky a zkrácení dodacích lhůt pro zákazníky.
„Itálie je díky své geografické poloze jednou ze zemí, které mohou z růstu intermodální nákladní dopravy po železnici těžit nejvíce,“ uvedl Lorenzo Barbo, generální ředitel Amazon Logistics v Itálii.
Velké plány
Amazon se chce na kolejovou a námořní dopravu přesouvat dlouhodobě. „Ve spolupráci s evropskými dopravci přepravujeme produkty po více než 100 železničních trasách a více než 300 námořních trasách, abychom urychlili dodávky zákazníkům a přesuny zásob a snížili emise uhlíku téměř o 50 procent,“ představila firma loni své logistické plány.
„Jedinečná geografická poloha a infrastruktura Evropy znamená, že železniční a námořní trasy jsou často efektivnějším a dokonce rychlejším způsobem přepravy zboží,“ uvádí Amazon na svém webu. Využití železniční a námořní dopravy se loni podle společnosti zvedlo o 50 procent.
Amazon funguje z velké části jako tržiště pro menší nezávislé e-shopy, kterým zajišťuje distribuci.
Firma uvádí, že dlouhodobě analyzuje, které položky jsou v jednotlivých lokalitách nejčastěji objednávány, aby mohla tyto produkty umístit do distribučních center blíže k místu, kde zákazníci žijí. V Česku provozuje jedno z nich u Kojetína na Kroměřížsku, druhé je v Dobrovízi u Prahy.
Zdroj: Doprava