ČD Cargo dokončilo poslední soutěž na dodávku evropského zabezpečovače ETCS do svých starších lokomotiv. Mobilní část ETCS do lokomotiv řady 240 dodá ŽOS Vrútky.
V soutěži došlo k nezvyklé situaci na trhu s ETCS: dorazilo více nabídek než jen jedna. Obvykle nastává situace, kdy se přihlásí jeden nebo žádný uchazeč.
Vítězství ŽOS Vrútky vyplývá z informací na profilu zadavatele. Do soutěže přišla ještě nabídka ČD-Telematika. Podle informací na profilu bude ŽOS Vrútky do lokomotiv instalovat technologii od Siemensu.
ČD Cargo v soutěži hledalo dodavatele ETCS i pro řadu 230 (rovněž přezdívanou, stejně jako 240, laminátka). Nakonec se rozhodlo tyto lokomotivy již nevybavovat.
Osazení se tak bude týkat 29 lokomotiv řady 240, konečná cena je 14,1 milionu eur (necelých 340 milionů korun). Vybavení jedné lokomotivy vyjde na necelých 12 milionů korun. ČD Cargo počítá s evropskými dotacemi z fondu CEF II, které by měly pokrýt část nákladů.
„Do poslední chvíle jsme věřili, že se u tak příbuzných řad, jako jsou 230 a 240, podaří udělat jeden prototyp, což se bohužel nepotvrdilo. Lokomotivy 230 jsou v horším stavu a mají kratší životnost, proto jsme se rozhodli je už neosazovat. Dojezdí u nás a s příchodem ETCS je využijeme na výkonech v zemích, kde ještě ETCS nebude,“ vysvětlil předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. Náklady na prototyp často výrazně zvyšují cenu samotné instalace v přepočtu na jeden stroj.
Místo lokomotiv řady 230 chystá ČD Cargo pro provoz v Česku nákup jiných od Českých drah. U nich plánuje postupnou zástavbu ETCS. Má jít o lokomotivy řad 162, 163 a 242.
Zdroj: Doprava