Elektrifikace čeká v Česku stovky kilometrů tratí. Ubudou přestupy

13.09.2019 11:20
Do středočeských Milovic jezdí vlaky z Prahy každou hodinu. Přímé spojení s hlavním městem je možné díky elektrifikaci tratě, která proběhla před deseti lety. Do té doby museli cestující dojíždět nejprve motorákem do Lysé nad Labem a až tam přestoupit na spoj do Prahy.
Po elektrifikaci sem mohly České dráhy nasadit jednotky City Elefant, které pojmou až 643 cestujících. Lidé nové spojení uvítali – jen za prvních pět let po modernizaci se jejich počet zdvojnásobil.
Železničních tratí jako tu do Milovic chce teď stát víc. Nových vlaků se v příštích letech dočkají zejména moravská města v okolí Brna. Přímé spojení s druhým největším městem získá Třebíč, Veselí nad Moravou, Hustopeče či Židlochovice.
Elektrické vlaky nabídnou cestujícím i vyšší komfort. Proti dieselovým vlakům nabízí vyšší kapacitu i víc míst pro jízdní kola či vozíčkáře. Elektrická vozidla jsou také tišší a jejich provoz ekologičtější.
České dráhy plánují nakoupit až 50 elektrických jednotek Regio Panter od Škody Transportation. K tomu už objednaly dalších pět dvoupatrových jednotek, jež vyjedou na trati z Ostravy do Frýdku-Místku, kterou chce správce železnic elektrifikovat. Elektrické jednotky nakupují i soukromí dopravci. Investice do nich je ale vyšší než do motorových vozů.
Největším projektem elektrifikace v Česku je úprava trati z Brna do Kyjova a Veselí nad Moravou. 70 kilometrů trati plánuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) modernizovat mezi lety 2021 až 2023. Náklady za modernizaci včetně stranic se budou pohybovat kolem 10,5 miliardy korun.
Dalších více než 14 miliard korun má jít na modernizaci trati mezi Plzní, Domažlicemi a Německem. Na této trati, kudy jezdí i mezinárodní vlaky do Mnichova, je v současnosti maximální rychlost 100 kilometrů za hodinu. Vlaky tu musí táhnout dieselové lokomotivy. Kvůli zdlouhavé změně lokomotiv v Plzni pak cesta trvá déle.
Celkové náklady na elektrifikaci více než 450 kilometrů tratí podle Správy železniční dopravní cesty samostatně vyčíslit nelze. Podle mluvčí SŽDC Nely Friebové je elektrifikace zpravidla součástí kompletní rekonstrukce trati, při které se kromě samotných kolejí zpravidla opravují i nástupiště či přístřešky pro cestující.
Správa železnic neuvádí ani konkrétní datum, dokdy budou investice do elektrifikovaných tratí hotové. „Jednotlivé stavby jsou zcela specifické, a nelze tedy pracovat s jedním termínem pro všechny akCity tuálně připravované elektrizace,“ uvedla Friebová.
Některé trasy jsou navíc problematické a termín se neustále posouvá. Například spojení Prahy a Kladna přes letiště plánují správci železnic už řadu let. Nejnovější termín dokončení celé stavby je rok 2029.
Ve srovnání s Evropou je procento elektrifikovaných tratí v Česku nízké. Podle statistik správy železnic je v Česku vybaveno trolejí 34,2 procenta tratí. V sousedním Rakousku je to přes 71 procent, v Německu pak polovina tratí. Ze zemí Visegrádu pak vede Polsko s 64 procenty elektrifikovaných tratí.
Srovnání má ale jeden háček. V tuzemsku zůstaly, na rozdíl od jiných zemí, stovky kilometrů lokálek, na kterých jezdí malé motorové vozy. Ve většině zemí západní Evropy byly podobné regionální tratě zrušeny a nahrazeny levnějšími autobusy.
Lídrem v elektrických tratích je Švýcarsko, ve kterém jsou troleje na všech tratích s výjimkou několika turistických, kde jezdí parní lokomotivy. Přes 80 procent tratí na elektřinu mají i Lucembursko, Belgie a Černá Hora.
Elektrifikace se přitom nemusí týkat jen spojení velkých měst. Ukazuje to příklad trati ze Šumperka do Koutů nad Desnou. Tato trať byla kvůli povodním v roce 1997 na odpis. Stát už ji obnovit nechtěl. Spolek místních obcí ale trať odkoupil a v roce 1999 na ní opět obnovil provoz. V roce 2015 proběhla elektrifikace trati. Díky tomu tam začaly jezdit elektrické vlaky až z Olomouce. Cestujícím nabízejí wi-fiči prostor pro více kol či vozíčkářů.
 
Zdoj: čtk