Dvojitý drážní restart v Itálii

26.01.2025 14:23

Po necelých patnácti letech se vrací od pondělí železniční provoz na trať Cuneo-Saluzzo-Savigliano v italském regionu Piemont. Již v sobotu došlo ke slavnostnímu zahájení, od pondělí začne pravidelný provoz.

Nejde o jedinou obnovenou premiéru na italské železnici: do byznysu železniční osobní dopravy se touto linkou vrací i společnost ArenaWays, která byla v Itálii první konkurencí pro státního dopravce Trenitalia. Po dvou letech zkrachovala.

Kontrakt v závazku veřejné služby získala společnost napřímo bez soutěže díky limitu provozu pod 500 000 kilometrů ročně. Na trati skončil v celé délce provoz v roce 2012. Region Piemont za provoz linek zaplatí 3,6 milionu eur ročně. Znovuotevření trati vyšlo na 47 milionů eur.

ArenaWays založil Giuseppe Arena. Jeho příběh v roce 2010 připomínal vstup Radima Jančury a jeho RegioJetu na české koleje. Nejen tím, že se postavil proti státní firmě, ale i začátkem byznysu postaveném na ojetých vozech od jiného státního dopravce. ArenaWays zvládly přežít dva roky provozu, než zkrachovaly. Soudy později konstatovaly, že státní dopravce porušil zákon a zneužil svého dominantního postavení při vytlačování konkurence z trhu, v té době ale už firma dávno neexistovala.

Nové ArenaWays jsou vlastněny skupinou Longitude Holding. Za ní stojí syn původního zakladatele Matteo Arena, stavební firma Generale Costruzioni Ferroviarie a Caronte & Tourist, provozovatel trajektů na jihu Itálie. Loni na podzim do firmy vstoupily španělské státní dráhy Renfe. I když mají minoritní podíl, na vlacích se již objevuje nápis Powered by Renfe.

Dopravce si pro provoz na tratích pronajme čtyři dieselové jednotky Pesa ATR 220 od regionálního dopravce Trasporto Passeggeri Emilia Romagna.

Zdroj: dp