Společnost BBT, kterou napůl vlastní rakouské (ÖBB) a italské dráhy (FS), zdolala tento týden významný milník při stavbě železničního úpatního tunelu Brenner. Na italské straně došlo k prorážce mezi dvěma staveništi (Mauls a podjezd pod řekou Eisack/Isarco), čímž byl zcelen tunel v celé délce od jižního portálu u města Fortezza až k hranici s Rakouskem.
Tunel byl proražen ve čtvrtek odpoledne ve východní tunelové troubě, západní tubus byl proražen už o několik dní dříve. Vzniklo tak jedno velké staveniště o délce zhruba 24 kilometrů. Počet stavenišť tunelu (3 v Rakousku a 2 v Itálii) se tak zmenšil na čtyři.
„Díky tomu vzroste v této části projektu bezpečnost a dojde ke zlepšení logistiky,“ uvedla BBT. Tunel mimo jiné kříží i brennerskou dálnici A22.
Brennerský úpatní tunel se staví od roku 2007, aktuální předpoklad jeho dokončení je rok 2032. Od severního portálu u Innsbrucku po jižní portál u Fortezzy bude měřit 55 kilometrů. Při započtení přesmyku jižně od Innsbrucku, který byl otevřen v první polovině 90. let a nese název Inntaltunnel, bude podzemní trasa měřit 64 kilometrů. Půjde o nejdelší podzemní železniční spojení na světě (Gotthard měří 57 kilometrů).
Tunel Brenner se skládá ze dvou hlavních trub a třetí průzkumné, která vede mezi oběma hlavními o 12 metrů níže. Po zahájení provozu bude sloužit především k odvodu vody. Hlavní trouby jsou propojeny každých 333 metrů únikovými tunely. Podle stavbařů jsou aktuálně vykopány zhruba dvě třetiny celého tunelového komplexu o délce tunelů 230 kilometrů. Tuneláři zhruba ve stejné míře používají razicí štíty a odstřely.
Zdroj: Doprava