České dráhy hodlají v příštích letech investovat více než pět miliard do svého největšího depa, kterým je Středisko údržby Praha Jih v Michli. Počítá se například se zdvoukolejněním odjezdu do stanice Praha-Vršovice, s rekonstrukcí myčky, výměnou zabezpečovacího zařízení, s výstavbou trakční měnírny a nových sanitárních kolejí a především se stavbou nové čtyřkolejné haly pro údržbu jednotek ComfortJet.
„Středisko údržby Praha Jih je nejvýznamnějším místem v České republice, kde provádíme úklid a údržbu vlakových souprav. Proto je pro nás prioritou zajistit spolehlivý provoz celého areálu a jeho další rozvoj,“ uvedl Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro servis.
Obnova kolejiště a výměna výhybek přitom začala už letos a aktuálně probíhá; jde o první etapu modernizace celého depa, která si letos vyžádá přes 240 milionů korun. Nejvíce peněz (164 milionů korun) si vyžádala střední část kolejiště, která zahrnuje celkem 23 výhybek a 1 500 metrů kolejových spojek.
Počítá se i s rekonstrukcí osvětlení kolejiště, které má přispět k vyšší bezpečnosti a lepší ostraze areálu. Při rekonstrukcích dojde také k výměně všech venkovních prvků zabezpečovacího zařízení, výměně kabeláží, k rekonstrukci dožívajícího trakčního vedení a budou provedeny úpravy, které umožní pozdější konverzi napájení z 3 kV DC na 25 kV 50 Hz AC.
Ve Středisku údržby Praha Jih se nachází přes 45 kilometrů kolejí, skoro 200 výhybek a téměř 30 kilometrů trakčního vedení. V areálu jsou dvě velké haly pro údržbu vlaků.
Pro Pendolina, railjety a další soupravy v dálkové dopravě je určena čtyřkolejná hala s délkou kolejí 356 metrů. Jednotky CityElefant se udržují ve čtyřkolejné hale s délkou kolejí 115 metrů. Součástí objektu je i další dvoukolejná hala s kolejovou váhou a kolejovým podúrovňovým soustruhem. V depu jsou také sanitární koleje určené pro úklid vlaků a vybavené technologií pro plnění vodou a odsávání odpadních nádrží a také myčka kolejových vozidel.
celková délka kolejiště včetně traťové koleje: 45 590 m
délka traťové koleje: 1 017 m
počet jednoduchých výhybek: 177
počet křižovatkových výhybek: 19
délka zatrolejovaných kolejí: 29 619 m
proudová soustava: stejnosměrná 3000 V
počet mostů: 4
počet vozidel v péči: 450 (330 dálkových, 120 regionálních)
počet vakuových záchodů v péči: cca 1 000 (devíti typů)
Zdroj: Doprava