DPP nesmí uzavřít smlouvu na dodávku nových vozů metra
Do série právních sporů ohledně výstavby pražského metra D i dodávky vozidel pro provoz na nové lince a nasazení na trase C přibylo další úřední rozhodnutí.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v pondělí vydal předběžné opatření zakazující uzavřít smlouvu v tomto zadávacím řízení, do kterého podaly žádost o kvalifikace sdružení Siemens/Škoda a Alstom. Deníku Zdopravy.cz to potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
„Zákaz uzavřít smlouvu nicméně platí od počátku správního řízení, tudíž se nejedná o žádnou faktickou změnu,“ dodal.
Předběžné opatření vydal ÚOHS na základě návrhu společnosti Stadler Praha. Firma měla o účast v tendru s odhadovanou cenou 86 miliard korun zájem, nakonec se ale do soutěže nepřihlásila kvůli nastaveným kvalifikačním podmínkám.
Jde o formální krok. K vyhlášení vítěze soutěže je zatím bez ohledu na řízení u antimonopolního úřadu ještě velmi daleko. Teprve se posuzuje kvalifikace soutěžících, kteří ještě nepodali nabídky. Soutěž tak může dál pokračovat.
Stadler v návrhu podle informací deníku Zdopravy.cz řeší především podmínku referencí s provozem pod stupněm automatizace GoA3. Podle návrhu jsou podmínky kvalifikace nastaveny tak, že velmi omezují konkurenci. DPP již v říjnu částečně podmínky rozvolnil, ani to ale Stadleru nestačilo.
DPP už dříve uvedl, že na otevřenou soutěž a transparentní výběr dodavatele dohlíží nevládní protikorupční organizace Transparency International.
Odhadovaná hodnota zakázky je téměř 86 miliard korun. Kromě dodávek vozů pro metro D a C je součástí automatizace linky C a dodávka kompletního dopravního systému nově budované linky D. Zajistí plně automatizovaný provozu metra v nejvyšším stupni automatizace GoA4, tj. bez provozního personálu na palubě.
Dopravní podnik prozatím poptává 69 plně automatických vlaků, součástí zakázky bude i vybavení depa a dispečinku pro obě linky. Údržba bude na 35 let, u nástupištních stěn a dopravního systému po dobu 25 let.
Podle DPP automatizace umožní navýšit přepravní kapacitu na nejzatíženější lince C až o 20 procent. Roční úspora provozních nákladů má být ve vyšších stovkách milionů korun. Umožní také včas modernizovat vozový park vlaků 81-71M, které v současnosti jezdí na linkách A a B.
Zdroj: dp