Dopravní podniky mají velké množství nemocných řidičů

15.02.2022 21:41

Jak se řeší dopravní podniky velké množství nemocných řidičů? Které spoje se omezují ve Středočeském kraji, v Brně, či v Olomouci?

Ondřeje Matěje Hrubeše (šéfredaktora dopravního magazínu MHD86.cz) zpovídal v lednu v pořadu Kukátko na vlnách Country Radia moderátor Miloš Keller.

Jak dopadlo v Praze financování historické linky 42 s komerčním jízdným? Zůstala linka ve ztrátě i přes jízdné dvě stě korun? Kolik milionů stál provoz linky 42 vzniklé v době působení Adama Scheinherra, náměstka primátora pro pražskou dopravu? A jak to vypadá s obnovením tramvajové linky 23? Tohle jsou pro současné vedení Prahy velmi nepříjemné otázky. Nyní se zda, že od linky 42 dává ruce pryč i Adam Scheinherr, ač se právě touto linkou rád chlubil.

Před prázdninami v roce 2021 se rozhodlo vedení Prahy zřídit novou historickou linku 42, která měla nahradit v centru Prahy retrolinku 23 a historickou linku 41. Na lince 42 byl stanoven komerční tarif (jízdenka za 200 Kč na den), ale zároveň turisté jezdili tramvají často zadarmo na kupónky, které se v létě rozdávaly v hotelích v rámci projektu V Praze jako doma. Nebylo proto překvapením, že provoz linky v letních – turisticky nejsilnějších – měsících byl ztrátový. Už tehdy bylo obtížné zjistit, kolik milionů „nateklo“ do linky 42 a jaké byly tržby z jízdného.

Protože linka 42 jezdila až do konce roku, zajímalo mě, jak si ekonomicky vedla v celém provozním období. Tedy nejen v létě, ale také na podzim a v zimě. Proto jsem zaslal 15. ledna 2022 Ondřejovi Chlupáčkovi, asistentovi a tiskovému mluvčímu Adama Scheinherra, otázky týkající se ekonomické stránky linky 42.

Bylo pro mě překvapující, když Ondřej Chlupáček 17. ledna 2022 odpověděl: „Odesláno Anetě Řehkové (pozn. red. tisková mluvčí DPP) k přímému vyřízení.“ Proč by na tyto otázky odpovídal dopravní podnik, když on je pouze dopravcem, linku provozuje, ale neplatí její provoz? Ale říkal jsem si, asi si chtěl pan asistent ulehčit práci a hodit nepříjemný dotaz na někoho jiného. Načež 25. ledna 2022 přišla odpověď od Anety Řehkové: „Doputoval k nám od p. asistenta náměstka tento dotaz. Linku si objednává a financuje Prague City Tourism, proto doporučujeme směřovat dotazy přímo jim.“ Žádné překvapení. Aneta Řehková z dopravního podniku jen potvrdila, že postoupení dotazu panem Chlupáčkem na dopravní podnik bylo chybné. Nebo záměr o pozdržení odpovědí? Těžko říct.

Když jsem 1. 2. 2022 informoval Ondřeje Chlupáčka, že jeho delegování otázek na DPP bylo chybné a připomněl jsem se mu o poskytnutí odpovědí na otázky z 15. ledna 2022, odpověděl: „Pan náměstek nemá v gesci Prague City Tourism. Bylo to odesláno k přímému vyřízení Anetě, aby se spojila s nimi.“ Jenže proč se přímo pan Chlupáček nespojí s Prague City Tourism? Nechce se mu problematické otázky řešit? Zároveň jako tazatel nemůžu vědět, z jakých všech zdrojů je provoz linky 42 financovaný. To už je totiž zkušenost z léta, kdy bylo obtížné zjistit všechny náklady a finanční toky. Nakonec se podařilo zjistit, že miliony do linky 42 tečou nejen z Prague City Tourism, ale také z odboru kultury MHMP.

Tvrdit, že náměstek primátora pro dopravu chlubící se na internetu linkou 42 nemá s ní nic společného jaksi nelze. Fotí se linkou 42, mluví o jejím úspěchu, dává rozhovory do televize. Někteří oslovení lidé v debatách zmiňují, že linka 42 má vytlačit dlouhodobě zrušenou retrolinku 23 a jedná se o skrytou válku mezi městem a dopravním podnikem. Kde je úplná pravda je těžko zjistitelné, stejně jako náklady a zisky z provozu linky 42.

Linka 23 byla zrušena pod záminkou úbytku turismů na začátku covidové epidemie v roce 2020 a linka 42 byla zavedena z důvodu návratu turistů do Prahy v roce 2021. Tedy se jedná o argumenty, které si velmi protiřečí. Linky 23 a 42 spolu velmi úzce souvisí a velmi se dotýkají pana Scheinherra. Právě obnovení linky 23 je zaseknuté na něm, coby radním pro dopravu.

Zdroj: Doprava