Do provozu se vrátil první Elefant po instalaci ETCS
V Pražské integrované dopravě jezdí první jednotka 471 CityElefant s instalovaným zabezpečovacím systémem ETCS. Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského jde o první fázi zkušebního provozu, která probíhá v režimu switch off, tedy ETCS je zatím vypnuté. Na vozidlo s ETCS upozornil redakci deníku Zdopravy.cz čtenář, který si všiml povinné samolepky na dveřích.„Následně bude pokračovat zkušební provoz se zapnutým ETCS (režim switch on) a pak bude následovat schválení u Drážního úřadu. Dále probíhá zástavba u dalších jednotek, aby byly na konci roku pokryté výkony na lince S1, kde má dojít k zapnutí ETCS od 1. ledna 2025,“ doplnil Šťáhlavský. Linka S1 obsluhuje relaci Praha – Český Brod – Poříčany – Pečky – Kolín.
Zástavba systému ETCS do Elefantů je jednou z největších zakázek tohoto druhu na české železnici. České dráhy zakázku v hodnotě 1,5 miliardy korun zadaly před dvěma lety společnosti ČD-Telematika, která spolupracuje s Alstomem, Škodou Transportation a AŽD Praha. Mobilní částí systému ETCS bude vybaveno dohromady 66 souprav (z 82), které obsluhují pražskou a ostravskou aglomeraci.
U 16 nejstarších jednotek, které byly dodány v letech 2000 až 2005, dráhy s doplněním ETCS nepočítají, nechají je dojezdit na tratích bez ETCS.
Při podpisu smlouvy ČD uváděly, že od 1. ledna budou mít k dispozici 26 Elefantů vybavených ETCS, aktuálně mluví o 20. I ty by měly podle Šťáhlavského bez problémů zvládnout obsluhu linky S1.
CityElefanty denně přepravují zhruba pětinu všech cestujících Českých drah, tedy zhruba 100 tisíc lidí. „V pražské a ostravské aglomeraci si provoz bez těchto velkokapacitních příměstských vlaků nedokážeme představit. Bez nich by doprava kolabovala,“ uvedl při podpisu smlouvy člen představenstva ČD Jiří Ješeta.
Dvoupodlažní třívozové jednotky mají kapacitu 310 míst k sezení, celková obsaditelnost je 643 cestujících.
Zdrj: dp