Deutsche Bahn se letos vrátí do černých čísel
- Deutsche Bahn (DB) loni zaznamenaly dvouciferný procentní růst výnosů, který překonal úroveň dosaženou v roce 2019, rok před pandemií. Příjmy skupiny vzrostly ve finančním roce 2021 meziročně o 18,4 % na 47,3 miliardy EUR. DB hodlá od letošního roku opět generovat provozní zisk. Kvůli pandemii uzavřela rok 2021 s další provozní ztrátou: upravená provozní ztráta před úroky a zdaněním činila 1,6 miliardy EUR. Ztráta však byla výrazně nižší než v předchozím roce (-2,9 miliardy EUR v roce 2020). Čistý zisk za rok včetně mimořádných položek, úroků a daní se zlepšil ještě výrazněji, o téměř 5 miliard EUR na -900 milionů EUR (ve srovnání s -5,7 miliardy EUR v roce 2020).
Dálkovými vlaky DB cestovalo v roce 2021 více cestujících než v roce 2020. Výnosy z hlavní činnosti DB celkově rostly, růst opět zaznamenalo i DB Cargo. DB Schenker, logistická dceřiná společnost DB, zaznamenala největší vzestupný trend. Vygenerovala nejvyšší EBIT ve své historii, 1,2 miliardy EUR, což stabilizovalo finanční pozici skupiny DB. Navzdory pandemii DB investovala více než kdy předtím – do přesunu většího objemu zboží na železnici, do lepších produktů a služeb pro zákazníky a do růstu šetrného ke klimatu.
"Potřebujeme železnici více než kdy jindy. Každý člověk, který se rozhodne pro železnici, a každý nákladní vlak, který jezdí, pomáhá bojovat proti změně klimatu," řekl Richard Lutz, generální ředitel DB, v Berlíně a dodal: „Druhý rok pandemie objasnil několik věcí: Lidé chtějí cestovat po železnici. Firmy chtějí přesunout více zboží na železnici. A politici chtějí tento posun nadále podporovat." Všechny tyto faktory podpořily strategii DB Strong Rail. A pozitivní trend pokračuje: DB přepravila na začátku roku 2022 více cestujících i nákladu než ve stejném období loňského roku.
"V Deutsche Bahn stojíme za svobodnou, mírovou a demokratickou Evropou," řekl Lutz. Od začátku války na Ukrajině zahájila DB největší humanitární pomoc ve své historii, aby pomohla zmírnit utrpení postižených lidí. Toto úsilí zahrnovalo přepravu zásob na Ukrajinu přes „železniční most“ – v podstatě leteckou přepravu po železnici, a také speciální vlaky, autobusy a bezplatné jízdenky pro uprchlíky.
DB v roce 2021 pokračovala v rozšiřování své flotily a dálkové dopravy, včetně navýšení spojů mezi Hamburkem a Berlínem dvakrát za hodinu. V roce 2021 jelo v dálkových vlacích DB asi 82 milionů cestujících (ve srovnání se zhruba 81 miliony v roce 2020). Údaj za rok 2020 zahrnuje dva předpandemické měsíce na začátku roku, kdy cestující jezdili vlakem v rekordním počtu.
Mezi březnem a prosincem 2021 jelo dálkovými vlaky DB zhruba o 30 % více lidí než ve stejném období roku 2020.
Knihy objednávek DB Regional pro regionální a místní přepravy DB byly plné a k 31. prosinci 2021 činily celkem 93,6 miliardy EUR. To byl 10,5% nárůst oproti předchozímu roku a vyšší než před pandemickou úrovní. DB Arriva, místní přepravce skupiny DB v Evropě, přepravila v roce 2021 o téměř 11 % více cestujících a výrazně snížila svou provozní ztrátu.
V roce 2021 zvýšila společnost DB Cargo objem přepraveného nákladu o 6,3 % a objem prodaných služeb o 7,9 %. Objem realizovaný na železniční síti DB vzrostl přibližně o 4 % na 1,1 miliardy kilometrů.
Dochvilnost v osobní železniční dopravě se celkově snížila o 1,4 procentního bodu na 93,8 %. Dálkové vlaky měly včasnost 75,2 % (ve srovnání s 81,8 % v roce 2020). Negativní dopad měly nepravidelné události, jako jsou katastrofální záplavy a stávky Svazu německých strojvůdců GDL. Nedostatek kapacit v železniční síti a další výstavba zůstanou největšími výzvami v nadcházejících letech. DB investuje a modernizuje jako nikdy předtím, aby odstranila slabá místa a rozšířila a digitalizovala železniční infrastrukturu. "Musíme vybudovat a modernizovat naši infrastrukturu, abychom mohli nabízet více železničních služeb," řekl generální ředitel Lutz.
V nejistých časech byla DB Schenker, logistická dceřiná společnost DB, mimořádně úspěšná a udržovala stabilní dodavatelské řetězce po celém světě. Zvýšila také své možnosti přepravy, která je šetrná ke klimatu a využívá biopaliva. „Schenker, který letos slaví 150. výročí svého vzniku, dosáhl vynikajících výsledků: rekordní tržby přes 23 miliard EUR v roce 2021, rekordní zisky a pokračování průkopnické strategie pro zlepšení své konkurenční pozice,“ řekl Levin Holle, finanční ředitel DB.
Dařilo se i DB Schenker v České republice. Obrat společnosti se loni zvýšil o 41 % na 9,78 miliardy korun. Počet přepravených zásilek vzrostl na 1,5 milionu. Řady DB Schenker se rozšířily o 100 nových zaměstnanců a logistická plocha se rozrostla na 285 000 m2, a ještě letos přibude dalších 50 000 m2.
DB navzdory pandemii opět zvýšila své kapitálové výdaje. Hrubé kapitálové výdaje loni vzrostly o 6,8 % na přibližně 15,4 miliardy EUR, což představuje nový rekord. Čisté kapitálové výdaje vzrostly o 7,7 % na přibližně 6,3 miliardy EUR. Zhruba 95 % hrubých kapitálových výdajů bylo investováno do železnic, hlavní činnosti DB. Čistý finanční dluh k 31. prosinci 2021 ve výši 29,1 miliardy EUR byl o něco nižší než rok předtím, a to i přes vysokou úroveň kapitálových výdajů.
Jak bylo dohodnuto s německou vládou, DB pokryje polovinu ztrát souvisejících s pandemií ve své hlavní činnosti do roku 2024. V roce 2021 DB ušetřila více než miliardu eur na všeobecných, administrativních a personálních výdajích. "Chceme od letošního roku opět provozovat ziskové podnikání. Je to ambiciózní cíl, ale dosažitelný," řekl Holle.
DB očekává, že letos vytvoří provozní zisk a zvýší své tržby na více než 48 miliard EUR. S jakýmkoli typem prognózy je samozřejmě spojena velká nejistota ve světle nepředvídatelných dopadů války na Ukrajině a dalšího vývoje.
Zdroj: Doprava