Další život pro brejlovce
České dráhy ustoupily od plánů na pořízení nových motorových či hybridních lokomotiv. Namísto toho modernizují 15 lokomotiv řady 754 přezdívaných jako brejlovec. Kvůli tomu už vypsaly předběžné tržní konzultace, ve kterých chce zjistit, jaké možnosti firmy v oboru na tyto plány mají.
K vypsání konzultací se dopravce rozhodl poté, co stejným způsobem oslovil trh s požadavkem na moderní nízkoemisní traťové motorové nebo duální lokomotivy. „Zjistili jsme, že výrobci aktuálně nenabízejí a ani v nejbližší době nebude k dispozici nová motorová nebo duální lokomotiva, která by splňovala naše požadavky,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Jde o požadavky například v oblasti výkonu, napájení osobních souprav energií, ovládání dveří a dalších parametrů. U duálních lokomotiv jde také o požadavky na dva napájecí systémy.Proto se dopravce rozhodl prověřit situaci na trhu v oblasti modernizace řady 754. „Jednalo by se o podobný princip jako při modernizaci lokomotiv 753 na 750.7, ale s přihlédnutím k aktuálním požadavkům a technickým možnostem takové modernizace. Modernizace řady 754 by překlenula období, než dojde ke změnám v požadavcích na použití (dieselových) lokomotiv, např. elektrifikací příslušných úseků, resp. než dojde ke konverzi napájení, což zjednoduší požadavky na duální lokomotivu,“ uvedl Šťáhlavský.
České dráhy mají aktuálně ve stavu 55 lokomotiv řady 754. Lokomotivy jezdí například v čele rychlíků Krakonoš v úseku Hradec Králové – Trutnov. Objevují se u osobních vlaků Plzeň – Domažlice a rychlíků Klatovy – Železná Ruda. Nasazují se také na rychlíky Slovácký expres mezi Starým Městem a Luhačovicemi nebo na tratích z Brna do Jihlavy a z Brna ve směru Veselí nad Moravou.
Řada 754 byla vyráběna v letech 1979 a 1980. Vychází z předchozí řady 753 (T 478.3). Na rozdíl od předchozího typu byla doplněna o elektrické vytápění osobních souprav. Výrobcem byla pražská továrna ČKD.
Zdroj: Doprava