CZ LOKO vyvíjí hned několik lokomotiv na alternativní pohon

08.03.2022 10:15

Český výrobce lokomotiv CZ LOKO zahájil vývoj lokomotivy na vodíkový pohon pracovně označený jako HydrogenShunter 1000. Není to ale jediné vozidlo na alternativní pohon, které se momentálně v této společnosti vyvíjí. „Zelená dohoda pro Evropu, prosazující snížení uhlíkové stopy, je pro nás velkou výzvou. Již vyvíjíme dva typy duálních a dva typy hybridních lokomotiv,“ říká obchodní ředitel CZ LOKO Jan Kutálek.

V jaké fázi je momentálně vývoj lokomotivy na vodíkový pohon, kdy by se mohl vyrobit první prototyp a jakou budoucnost plánujete této lokomotivě?

Momentálně probíhá studie proveditelnosti a diskuze s potenciálními dodavateli nad technickým řešením lokomotivy.

Na nějaký časový harmonogram je zatím příliš brzy, obecně si myslím, že pokud nebude pořízení vodíkových vozidel provozovatelům nějak dotováno, tak půjde o cenově nedostupné řešení.

Vedle lokomotivy na vodík se angažujete i ve vývoji vozidel na další alternativní pohony. O jaká vozidla konkrétně jde, kdy se dostanou do výroby a jaký očekáváte zájem ze strany zákazníků?

Naším hlavním zeleným projektem je lokomotiva DualShunter 2000, která kombinuje napájení z troleje se spalovacím motorem (případně bateriemi). To umožní provoz na závislé i nezávislé trakci. Prototyp se aktuálně začíná stavět, koncem roku bychom mohli absolvovat první zkušební jízdy. Tato lokomotiva bude určena pro lehkou a středně těžkou traťovou službu a posun. Spalovací motor bude možné nahradit až třemi bateriovými kontejnery nabíjenými z troleje nebo externího zdroje. Mezi další rozvíjené ekologické projekty CZ LOKO, s nimiž firma spojuje budoucnost, patří bateriový E-Shunter 300 pro lehký posun a plug-in hybridní HybridShunter 1000 pro posun. Tuto lokomotivu určenou zejména pro posun mají pohánět až tři bateriové kontejnery. Zálohu bude tvořit spalovací motor pro dobíjení baterií. Cenově půjde o alternativu ke konvenčním posunovacím vozidlům.

Pokud byste měl být trochu prorokem, jak podle Vás bude vypadat ideální lokomotiva v nějakém střednědobém výhledu?

Ono záleží na úhlu pohledu - pokud budete vozidlo provozovat „někde poblíž“ elektrifikovaných tratí, tak se jako nejekologičtější řešení jeví DualShunter s bateriemi, pokud chcete ale obsluhovat průmysl, kde není žádná zvláštní infrastruktura, pak je konvenční diesel tak jak ho známe podle mě jediné možné řešení i do budoucnosti - vzhledem k přísným emisním standardům jsou i konvenční vozidla výrazně ekologičtější než jejich předchozí generace.

Zdroj: doprava