CZ LOKO vyvíjí hned několik lokomotiv na alternativní pohon
Český výrobce lokomotiv CZ LOKO zahájil vývoj lokomotivy na vodíkový pohon pracovně označený jako HydrogenShunter 1000. Není to ale jediné vozidlo na alternativní pohon, které se momentálně v této společnosti vyvíjí. „Zelená dohoda pro Evropu, prosazující snížení uhlíkové stopy, je pro nás velkou výzvou. Již vyvíjíme dva typy duálních a dva typy hybridních lokomotiv,“ říká obchodní ředitel CZ LOKO Jan Kutálek.
V jaké fázi je momentálně vývoj lokomotivy na vodíkový pohon, kdy by se mohl vyrobit první prototyp a jakou budoucnost plánujete této lokomotivě?
Momentálně probíhá studie proveditelnosti a diskuze s potenciálními dodavateli nad technickým řešením lokomotivy.
Na nějaký časový harmonogram je zatím příliš brzy, obecně si myslím, že pokud nebude pořízení vodíkových vozidel provozovatelům nějak dotováno, tak půjde o cenově nedostupné řešení.
Vedle lokomotivy na vodík se angažujete i ve vývoji vozidel na další alternativní pohony. O jaká vozidla konkrétně jde, kdy se dostanou do výroby a jaký očekáváte zájem ze strany zákazníků?
Naším hlavním zeleným projektem je lokomotiva DualShunter 2000, která kombinuje napájení z troleje se spalovacím motorem (případně bateriemi). To umožní provoz na závislé i nezávislé trakci. Prototyp se aktuálně začíná stavět, koncem roku bychom mohli absolvovat první zkušební jízdy. Tato lokomotiva bude určena pro lehkou a středně těžkou traťovou službu a posun. Spalovací motor bude možné nahradit až třemi bateriovými kontejnery nabíjenými z troleje nebo externího zdroje. Mezi další rozvíjené ekologické projekty CZ LOKO, s nimiž firma spojuje budoucnost, patří bateriový E-Shunter 300 pro lehký posun a plug-in hybridní HybridShunter 1000 pro posun. Tuto lokomotivu určenou zejména pro posun mají pohánět až tři bateriové kontejnery. Zálohu bude tvořit spalovací motor pro dobíjení baterií. Cenově půjde o alternativu ke konvenčním posunovacím vozidlům.
Pokud byste měl být trochu prorokem, jak podle Vás bude vypadat ideální lokomotiva v nějakém střednědobém výhledu?
Ono záleží na úhlu pohledu - pokud budete vozidlo provozovat „někde poblíž“ elektrifikovaných tratí, tak se jako nejekologičtější řešení jeví DualShunter s bateriemi, pokud chcete ale obsluhovat průmysl, kde není žádná zvláštní infrastruktura, pak je konvenční diesel tak jak ho známe podle mě jediné možné řešení i do budoucnosti - vzhledem k přísným emisním standardům jsou i konvenční vozidla výrazně ekologičtější než jejich předchozí generace.
Zdroj: doprava