CZ Loko předělá 12 lokomotiv z Belgie
Výrobce lokomotiv CZ Loko do konce roku 2019 předělá 12 nákladních lokomotiv zakoupených v Belgii. Podle odhadu odborníků je cena jedné asi 73 milionů korun, v porovnání s nově vyrobenými je zhruba o třetinu levnější. První lokomotivu nazývanou podle země původu Belgičanka dnes výrobce na nádraží Praha-Libeň předal nákladnímu dopravci IDS Cargo.
Podle obchodního ředitele CZ Loko Jaroslava Plháka firma lokomotivu vyvíjela s přestávkami čtyři roky. "Jedná se o prototyp. Další lokomotiva by měla být hotová v listopadu, do konce roku 2019 by měla být dokončena celá série. Výroba jedné lokomotivy bude trvat zhruba šest měsíců. Její maximální rychlost je 120 km/h," řekl Plhák ČTK. Firma má podle něj o lokomotivy několik desítek zájemců z Česka, Slovenska a Maďarska.
Lokomotiva je dvousystémová, lze ji tak využít ve stejnosměrné i střídavé napájecí soustavě, kde se jednosystémové lokomotivy musí přepřahat. "Doufáme, že nám bude sloužit minimálně 30 let a jezdit bez přepřahu z Chebu až do Štúrova," řekl předseda představenstva IDS Cargo Michal Gajdoš. Lokomotivu chce firma nasadit nejprve v Česku, později na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a zemích bývalé Jugoslávie.
Nákup nových lokomotiv nedávno oznámil i státní dopravce ČD Cargo patřící do skupiny Českých drah. Využil opci na nákup tří lokomotiv Vectron od společnosti Siemens. ČD Cargo provozuje na 700 lokomotiv, jejich průměrné stáří je 33,5 roku.
Firma CZ Loko se zaměřuje na výrobu, modernizaci a opravy lokomotiv. Hlavní závod má v České Třebové, další provozovny v Jihlavě a Nymburce. V Žamberku vlastní laserové centrum, které se podílí na výrobě kabin, chladičů, nádrží a dalších kovových komponentů lokomotiv a traťových vozidel. Společnost zaměstnává kolem 800 lidí. Za loňský fiskální rok holding utržil 2,2 miliardy korun.
Společnost IDS Cargo vznikla v roce 2007 vyčleněním ze stavební společnosti IDS - Inženýrské a dopravní stavby Olomouc. Nyní provozuje 40 lokomotiv různého typu a stáří.
Zdroj: čtk