České dráhy definitivně opustily myšlenku, že by část elektrických jednotek řady 471 CityElefant doplnily ještě o možnost jezdit na střídavý proud. Dříve, než dojde v Praze a okolí a na Ostravsku k přepnutí napájecích soustav ze stejnosměrného na střídavý proud, by měly být jednotky vyřazeny a nahrazeny novými, většími kategorie EMU 400. Jejich dodavatele aktuálně soutěží. Pořízení až 90 jednotek je největší zakázkou v historii Českých drah.
„Už neuvažuje o jejich konverzi na systém 25 kV 50 Hz, která proběhne později, právě díky náhradě novými vlaky,“ potvrdil mluvčí Českých drah Emanuel Vittek.
České dráhy přesto čekají velké investice do jednotek 471, které by přitom měly do roku 2040 zcela zmizet. Od 1. ledna 2025 by měly jezdit se zabezpečovačem ETCS. České dráhy už dříve vysoutěžily dodávku zabezpečovače ETCS do 82 jednotek 471 v ceně 16 milionů korun za jednotku. Nabízí se i otázka, zda má taková investice smysl, když nové jednotky EMU 400, které mají postupně nahradit CityElefanty, mají České dráhy přebírat postupně od roku 2026. ETCS tak využijí jen pár let.
„Datum 1. 1. 2025 je termín, od kterého je povinný provoz pod dohledem ETCS, proto je investice tohoto systému do jednotek řady 471 nutná. Protože nové jednotky budou dodány později a jednotek řady 471 se tedy týká povinnost provozu pod dohledem ETCS, je nutné, aby byly tímto systémem vybaveny,“ dodal Vittek.
Na letiště či do Kladna a bez garance odběru
Navíc budou podle něj nové jednotky určeny na nové elektrifikované tratě, zejména z Prahy do Kladna. Vzhledem k tempu přípravy zejména úseku přes Prahu 6 Správou železnic se ale může stát, že v roce 2026 budou do Kladna a na letiště nadále jezdit dieselové vlaky po původní trati kolem nápisu Již brzy vlakem na letiště, který Správa železnic umístila na nádraží ve Veleslavíně. Až později budou jednotky EMU 400 využívány jako náhrada za končící jednotky řady 471.
Na rozdíl od nedávné soutěže na EMU 350 pro rychlíkové výkony České dráhy v tendru na velkokapacitní příměstské jednotky zatím dodavatelům negarantují žádný počet odebraných jednotek. Takový postup přitom může řadu výrobců odradit: měsíce práce na nabídce mohou skončit vítězstvím, ale neodebráním jediného vlaku. „V případě jednotek EMU 400 bude sdělen uchazečům minimální počet odebraných jednotek v další fázi výběrového řízení. Tento postup jsme zvolili s ohledem k charakteru vlaku a jeho uplatnění v rámci ČR, který je omezen na velmi malý počet regionů, např. na rozdíl od typu EMU 350, který lze uplatnit prakticky na celé elektrické rychlíkové síti a částečně také v síti expresní,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Zdroj: Doprava