České dráhy testují syntetickou naftu

29.08.2024 13:33

České dráhy testují motorovou naftu se zvýšeným obsahem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO). V uplynulém týdnu testovaly toto biopalivo na zkušebním okruhu ve Velimi v nových motorových jednotkách řady 847 RegioFox od Pesy.

Cílem výzkumného projektu, který je rozvržen do let 2024 až 2025, je ověřit použitelnost této bionafty v osobních motorových jednotkách a následné její nasazení v běžném provozu,“ uvedla mluvčí ČD Vanda Rajnochová.

Partnerem projektu je skupina Orlen Unipetrol, která palivo dodává ze svého závodu v Pardubicích. Na testech se podílí i ČVUT a Pesa. HVO by mělo do budoucna pomoci snížit emise skleníkových plynů až o desítky procent.Projekt se skládá ze tří fází. Během první fáze Orlen vybral a připravil vhodné palivové směsi. „Pro posouzení možnosti aplikace pro dekarbonizaci železniční přepravy jsme připravili motorovou naftu o obsahu 15 a 30 % HVO a současně i čisté, tedy stoprocentní, HVO,“ vysvětluje Martin Růžička, ředitel pro dekarbonizaci skupiny Orlen Unipetrol.

Firma tři měsíce pracovala s 80 výzkumnými vzorky. Klíčovými zkoumanými parametry byla hustota, nízkoteplotní vlastnosti, obsah síry, mazivost a emisní stopa u letních i zimních směsí.

Motory jsou připraveny

Aktuální druhá fáze spočívala v samotném testování v jednotkách od Pesy. Jejich motory Rolls-Royce jsou podle ČD na použití biopaliv už homologovány.

To umožňuje Český drahám snížit uhlíkovou stopu, aniž by došlo ke zhoršení trakčních parametrů vlaku, a také získat dodatečnou vládní podporu pro zavedení skutečného ekologického řešení regionální dopravy,“ zdůraznil Jan Bończyk, obchodní ředitel výrobce Pesa Bydgoszcz.

Během jízdy v různých režimech, jako je rozjezd, brždění nebo maximální rychlost, sledovali experti VÚZ a ČVUT zejména měření složení spalin motoru vozidla, výkon vozidla, parametry vozidla a spotřebu při použití všech připravených palivových směsí včetně stoprocentního HVO.

Výsledky se nyní analyzují. Rozdíl ve spotřebě mezi běžnou naftou a HVO zatím odmítly ČD na dotaz deníku Zdopravy.cz specifikovat. „V současné chvíli je tedy předčasné informovat o výsledku provedených testů,“ uvedl mluvčí Petr Šťáhlavský.

Zdroj: dp