České dráhy vypsaly novou zakázku na desetiletý pronájem motorových jednotek typu DMU 140. Odhadovaná hodnota zakázky je 1,328 miliardy korun. Dopravce chce použít jednotky ve Středočeském kraji.
Soutěž je zatím zveřejněna ve věstníku veřejných zakázek, na profilu zadavatele s kompletní zadávací dokumentací chybí. České dráhy zkoušely už letos jednou vybrat dodavatele takového typu jednotek na pět let, nikdo se ale nepřihlásil.
Nyní shání 21 kusů provozuschopných částečně nízkopodlažních motorových jednotek s kapacitou minimálně 135 sedících cestujících. Každá jednotka ročně ujede 120–146 tisíc kilometrů.
Proč České dráhy shání pronájem namísto koupě? „Důvodem je rychlá dostupnost vozidel v čase a řešení potřeby objednatele k překlenutí období před pořízením vozidel vybavených alternativním pohonem,“ uvedla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. Dopravce podle ní počítá s nasazením na středočeských tratích.
Středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký potvrdil, že s ČD jednají o nasazení novějších vlaků na vybrané tratě. Má jít například o trať z Prahy do Berouna přes Rudnou a dál do Rakovníka či z Prahy do Mladé Boleslavi. „Na těch tratích, kde zůstane provoz, chceme vozidla odpovídající 21. století,“ vysvětlil Borecký.
Podle něj jde o tratě, kde by v budoucnu mohla jezdit vozidla na baterie či na vodík. „Získáme další čas pro to, abychom se rozhodli pro správnou technologii,“ dodal Borecký.
Proč České dráhy může jít o obchodně zajímavou zakázku i z jiného důvodu. Kraj plánuje v případě desetiletého pronájmu prodloužit smlouvu na výkony na tratích, kde tato pronajatá vozidla budou jezdit, až do roku 2033. „Velká“ smlouva skončí v roce 2029.
Zdroj: Doprava