ČD se musí zbavit nejdražších lokomotiv
České dráhy (ČD) se budou muset zbavit svých dvaceti nejdražších lokomotiv řady 380 od Škody Transportation, známých pod obchodním názvem Emil Zátopek. Stroje totiž nemají zařízení ETCS, které zajišťuje bezpečnost vlaků a dokáže je v případě chyby či selhání strojvůdce i samostatně zastavit.
ETCS bude přitom povinné na všech tratích zařazených do transevropské dopravní sítě (TEN-T) od roku 2025. Ta sice zahrnuje pouze zhruba 750 z 9500 kilometrů českých tratí, ale jde prakticky o všechny hlavní trasy. Lokomotivy by bez ETCS nemohly jezdit ani na většině důležitých tratí v Evropské unii.
Na Balkán nebo do Turecka
ČD totiž zrušily již potřetí tendr na dodavatele ETCS pro zátopky. „České dráhy obdržely pouze jednu nabídku na instalaci ETCS do lokomotiv řady 380, která byla vyhodnocena jako neekonomická. Proto bylo výběrové řízení zrušeno,“ sdělil Právu mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
Jedinou nabídku podala společnost ČD-Telematika, která nabízela zařízení pro jeden stroj za 44,3 milionu korun.
Další výběrové řízení ČD neplánují, neboť jejich představenstvo došlo k závěru, že vzhledem k omezenému počtu potenciálních dodavatelů by nebylo možné se dostat na přijatelnou cenu. S tím souhlasí i nový generální ředitel drah Michal Krapinec, který řízení firmy převzal zkraje dubna až po rozhodnutí představenstva. „Nepředpokládám, že se rozhodnutí změní, já to neplánuji.
Zdroj: Právo