Energetická krize přinesla v České republice velký návrat uhlí, které bylo v posledních desetiletích na ústupu. Jako největší nákladní dopravce na železnici z toho těží i ČD Cargo, které zvýšenou poptávku po přepravě uhlí eviduje už od loňského září. Letos ale růst nabral na rychlosti.
ČD Cargo přepravilo za prvních devět měsíců roku 7,5 milionu tun hnědého uhlí, což je meziročně o 50 procent (2,5 mil. tun) více. U drobného tříděného uhlí pro maloobchod byl nárůst ještě větší, a to o 65 procent. V článku pro měsíčník Českých drah Železničář to uvedl ředitel odboru podpory prodeje ČD Cargo Michal Roh.
„K přepravě po železnici se vrátila celá řada menších uhelných skladů, stávající zákazníci také navyšují své objemy,“ uvedl vedoucí komodity pevná paliva obchodního úseku ČD Cargo Boris Šarman. K přepravě po železnici se po 15 letech vrátily například Uhelné sklady Jihlava, které nechaly znovu zprovoznit vlečku ze stanice Jihlava město. Jihlavské uhelné sklady navíc disponují zajímavostí v podobě mostu, po kterém vede vlečková kolej. Z vozů se tak uhlí sype přímo do jednotlivých zásobníků.
Mezi zajímavosti řadí Roh i přepravu uhlí do Straškova, kam pravidelné nákladní vlaky nejezdí. Dlouholetým zákazníkem ČD Carga jsou například Uhelné sklady Havelka v Křinci, kam státní dopravce letos zatím přepravil na 5 000 tun uhlí.
ČD Cargo zajišťuje přepravu uhlí také pro významné energetické zdroje, jako jsou elektrárny a teplárny, což si při zvýšené letošní poptávce vyžádalo několik opatření. „Snažíme se skloubit jejich požadavky s našimi možnostmi. Změnili jsme způsob nasazení lokomotiv na uhelné vlaky, strojvedoucími jsme personálně posílili oblast Ústecka. Také opravy vozů na přepravu uhlí mají prioritu,“ řekl šéf ČD Carga Tomáš Tóth.