Největší tuzemský nákladní železniční dopravce ČD Cargo loni zastavil propad v objemu přeprav. Za celý rok přepravil 60,196 milionu tun zboží, což je o 2 % více než o rok dříve.
Vyplývá to z přepravních výsledků, které ČD Cargo zveřejnilo ve svém firemním časopise Cargovák. „Největšího meziročního překročení objemů bylo dosaženo v komoditách železo a strojírenské výrobky, pevná paliva a stavebniny. Naopak nejvíce objemy meziročně poklesly v kombinované dopravě,“ uvedl dopravce.
Podle ČD Cargo se plně projevila zejména konjunktura ve výrobě železa a oceli. Odrazilo se to jak ve zvýšených přepravách železné rudy, tak ve výrazném nárůstu poptávky po přepravách hutních výrobků. „Díky tomu se podařilo získat řadu nových přeprav, například tranzit manganové rudy z Polska přes Českou republiku na Slovensko, přepravu svitků plechu ze železáren v italském Osoppu do Ostravy s překládkou na kamion do Polska nebo celou řadu nových přeprav železného šrotu, například do Polska nebo Itálie,“ konstatovalo ČD Cargo.
Dopravci v závěru roku pomohla také výrazně vyšší poptávka po přepravách energetického uhlí kvůli rostoucím cenám elektřiny. S tím souvisela i doprava odsiřovacích vápenců. Ještě v prvním pololetí přitom výkony v přepravě uhlí klesaly a některé elektrárny a teplárny spalovaly pouze štěpku.
Podle ČD Cargo došlo ale loni k přesunu části přeprav na kamiony, například z Polska do východních Čech. ČD Cargu se ale podařilo získat část přeprav hnojiv do Německa, které dříve putovaly po Labi. Firmě pomohla loni opět i kůrovcová kalamita, která přinesla zakázky i z nových oblastí: Krušných hor, Liberecka nebo Lužických hor. Dřevo míří často do zahraničí, zejména do Polska, Rakouska a Rumunska.
Čím dál větší podíl na celkovém byznysu ČD Cargo mají zahraniční pobočky, ty loni zajistily přepravy přes 8 milionů tun zboží. Jejich podíl na celkovém objemu přeprav tak už přesahuje desetinu. ČD Cargo loni založilo novou pobočku v Chorvatsku.
Zdroj: Doprava