Brno mění provozovatele vlaků na letiště ve Vídni, od června začne jezdit Gepard Express
Změní se i jízdní řád, z Brna pojede vlak dříve a přijede před ranní vlnou odletů.
Společnost Gepard Express se stane novým provozovatelem vlaků mezi Brnem a vídeňským letištěm Schwechat. Nahradí tak společnost RegioJet, která pro Brno část vlaků provozuje od prosince 2022 a smlouva jí skončí 10. června.
Brno, které na provoz vlaků přispívá, slibuje lepší jízdní řády než dosud. Gepard Express získá podle dnešního rozhodnutí radních smlouvu až do prosince 2025. Jde o výsledek takzvaných předběžných tržních konzultací, ve kterých Gepard Express podal lepší nabídku než RegioJet. Nikdo jiný se nehlásil.
Brno letos novému dopravci zaplatí 13,9 milionu korun, příští rok 28,6 milionu korun. Gepard Express tak poprvé vstupuje do segmentu závazkové dopravy v objednávce samospráv. RegioJetu za první půlrok provozu platí město 9,5 milionu korun, až do února ale nešlo o provoz každý den.
„Za klíčové považuji to, že se podařilo dohodnout pro cestující ještě výhodnější časy, než byly ty dosavadní. Díky tomu je možné při brzkém příjezdu na letiště a pozdějším odjezdu z něj stihnout celou ranní odletovou a večerní příletovou špičku. Tento požadavek byli schopni splnit oba zájemci. Rozhodla nižší cena a kratší čas cesty. Oproti dnešnímu stavu stráví cestující ve vlaku přibližně o 35 minut méně, při porovnání aktuálních nabídek vychází vybraný dopravce lépe o 15 minut,“ uvedl radní města Brna pro dopravu Petr Kratochvíl.
Brno se pokusilo od února ještě zvýšit atraktivitu spojení zavedením autobusové linky na objednávku od parkoviště u Zetoru k nádraží. Brněnský deník na začátku března uvedl, že službu za měsíc využili dva cestující.
RegioJet dosud jezdí ve 3:40, nový odjezd ve 2:15 umožní cestujícím z Brna stihnout bez problémů první vlnu odletů. RegioJet oznámil, že vlakové spojení na letiště po 10. červnu zruší. Dojde současně k rozšíření autobusových spojení Brno – letiště Schwechat, a to o dva spoje – ranní s odjezdem od Grandu v 2:15 a večerní s příjezdem ke Grandu v 23:45.
Mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová uvedla, že jejich cena byla vyšší o 3 %. „Regiojet se zavázal, že kromě dvou objednávaných spojů bude provozovat ještě další 4 spoje na komerční riziko. Město by tedy získalo celkově 3 páry spojů oproti vybranému dopravci, a to za téměř stejnou cenu, za jakou si objedná pouze jeden pár spojů u Gepard Express Rozdíl v ceně je tvořen rozdílem v počtu celkových vlakokilometrů za dané období, kdy dopravce RegioJet měl v plánu obsloužit i stanici Wien Hbf. Při porovnání ceny za vlakokilometr je RegioJet levnější, než vybraný dopravce,“ uvedla Janoušek Kostřicová.
V případě, že by se magistrát města Brna rozhodl RegioJet znovu oslovit, jsme připraveni u soutěžených spojů zkrátit jízdní dobu o 15 minut (tím, že nebudeme zajíždět na Wien HBF).
Plánované časy:
Brno hl. n. 2:15 – Flughafen Wien 3:50
Flughafen Wien 23:10 – Brno hl. n. 0:45
Další parametry poskytované služby:
– zajištění přidělení tras vlaků správcem infrastruktury
– provoz klimatizovaných vozů
– komunikace s cestujícími i v cizím jazyce (AJ/NJ)
– zabezpečení náhradní autobusové dopravy při mimořádnosti v provozu do 30 minut od plánovaného odjezdu vlaku
– nabídka možnosti doplňkového pojištění ztráty odletu při zpoždění vlaku (za cenu 90–100 korun)
– zajištění uznávání jízdních dokladů IDS JMK v úseku Brno–Břeclav pro vnitrostátní cestující pro přepravu v regionální relaci
– vydání dojezdové jízdenky na MHD v Brně k vlakové jízdence (po vyřešení technických aspektů s propojením prodejních systémů)
Zdroj: Doprava