Bombardier rozšíří výrobu vlaků v českolipské továrně
Kanadský koncer Bombardier chystá rozšíření své továrny v České Lípě, kde vyrábí železniční vozidla. Francouzské státní dráhy SNCF uplatnily opci na nákup 52 jednotek Bombardier Spacium a 40 dvoupodlažních souprav Bombardier Omneo.
Jezdit by měly ve Francii jako příměstské vlaky, zejména v okolí Paříže. Konsorcium koncernů Bombardier a Alstom navíc má vyrábět jednotky expresního pařížského metra RER, jejichž hrubá stavba se bude svařovat rovněž v České Lípě. „Jedná se o velké zakázky s výhledem na několik let dopředu, které zajistí plné vytížení závodu,“ vysvětluje projektový manažer Václav Čvančara.
Výroba jednoho vozu v závodě společnosti Bombardier Transportation znamená svaření více než dvou tisíc různých dílů. Tak v České Lípě začíná cesta vlaku na koleje. Součástí závodu je lakovna, poněvadž vozy jsou expedovány do dalších závodů Bombardieru v různém stupni nalakování.
Svařené vozy pokračují podle typu vlaku na kamionech ke konečné montáži do různých závodů Bombardieru po celé Evropě – do francouzského Crespinu, belgických Brugg či německého Hennigsdorfu. Důvod pro použití silniční dopravy je jednoduchý: vozy jsou sice široké pro běžný železniční profil, ale nemají ještě podvozek. Kdyby cestovaly coby železniční náklad, někde by souprava nemusela projet. „Nové zakázky si vyžádaly investice do nových technologií,“ tvrdí Čvančara. Za poslední dva roky firma postavila novou svařovací halu, nakoupila velký stroj na laserové svařování, investovala do obráběcího centra. Od roku 2014 do loňska Bombardier vložil na rozvoj do českolipské továrny 11,5 milionu eur (311 milionů korun).
A další investice má firma připravené na nadcházející roky. Vyroste tu nová výrobní hala a rozšíří se lakovna. Zvyšovat se bude i počet pracovníků. Aktuálně firma zaměstnává více než tisíc lidí, letos přibude dalších zhruba 200 právě kvůli nové zakázce pro Francii. Vzhledem k nedostatku svářečů na trhu buduje Bombardier svářečskou školu jak pro rekvalifikační kurzy pořádané ve spolupráci s úřadem práce, tak pro pravidelné přezkušování vlastních zaměstnanců.
Českolipský Bombardier podle posledních dostupných údajů v obchodním rejstříku dosáhl v roce 2015 tržeb 1,76 miliardy korun, je tak druhou největší firmou v železničním průmyslu v Česku po Škodě Transportation. Přesto za celou dobu svého působení v Česku firma nezískala jedinou zakázku od Českých drah. Bombardier uspěl v Česku a na Slovensku pouze u soukromých dopravců.
Zdroj: 5plus2