Blokování dveří?

13.11.2015 12:07

V některých modernějších soupravách osobních vlaků a rychlíků se cestující o následující zastávce dozvědí z hlášení ve vagonech. „Informační systém by v těchto soupravách měl být a cestující by se z něj měli dozvědět o všech aktuálních skutečnostech," vysvětlil Drápal.

Informovat musí

 

Jestli byli cestující o situaci informovaní, však podle Drápala vyplyne až z dalšího vyšetřování. Dodal, že pokud možnost hlášení ve vlaku chybí, je povinnost informovat na zaměstnancích dopravce, kteří s cestujícími ve vlaku jedou. „Vybavení vozů informačním systémem je ale velký přínos. Vlakvedoucí může centrálně informovat všechny cestující o dopravní situaci, a to i v případech, kdy dojde k mimořádné události na trati," poznamenal Drápal.

 

Přestože vlak nezastavil v oficiální stanici, cestující z něj mohli bez problémů vystoupit. Nebránil jim v tom totiž žádný bezpečnostní zámek. Aby se dveře soupravy zablokovaly, musel by vlak jet rychlostí minimálně pět kilometrů v hodině. Při pomalejší jízdě se automaticky odemknou. „Pokud vlak zastaví, dveře nejsou blokovány, jak je tomu například u vlaků RailJet. V nich není možné dveře otevřít ani po zastavení," řekl mluvčí inspekce.

 

Podle ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře rekonstruovat blokaci dveří u starších souprav jde. „Je věcí dopravce, jestli to udělá," poznamenal ředitel Kolář.

 

V tomto případě se tedy zajištění dveří týkalo Českých drah jako provozovatele rychlíků do Bohumína. „Obnovu vozového parku plánujeme a průběžně zajišťujeme. Nedá se to ale všechno udělat ze dne na den. Pokud vlak zmodernizujeme, centrálně ovládané dveře už v něm jsou. U starších souprav však nemůžeme vyměnit samostatně pouze zařízení k blokování dveří, bylo by to příliš nesystematické," informovala o úpravách mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Vlaky v pohybu

 

Šubová upozornila, že nové soupravy putují na mezinárodní linky. „Ty původní se pak často přesunou na jinou trasu. Postupně tedy vyřazujeme nejstarší vlaky," dodala Šubová. Instalace nových zámků vagonových dveří proto závisí nejen na životnosti vlaků, ale i rychlosti jejich modernizace.

 

Tragická nehoda zastavila vlakovou dopravu v brněnských Chrlicích v sobotu hodinu před polednem. Otec a jeho dcera jeli v rychlíku, který směřoval z Bohumína do Brna. Po zastavení vlaku z něj vystoupili. V místě ale nebyla zastávka. „Na nádraží vystupovala z vlaku, srazil ji kolemjedoucí rychlík, který jel v opačném směru," přiblížil příčinu neštěstí bezprostředně po nehodě mluvčí brněnských policistů Bohumil Malášek.

Zdroj: denik.cz