Společnost Arriva vlaky dnes podepsala smlouvu s Jihomoravským krajem na zajištění dopravní obslužnosti na částí neelektrifikovaných tratí v regionu. Vystřídá na nich České dráhy, které chtěly za provoz vlaků podle požadavků kraje více peněz.
Arriva získala smlouvu na deset let. Ročně kraj zaplatí 231 milionů korun v brutto smlouvě, kdy riziko tržeb jde za objednatelem. Kontrakt se týká linek S8 Břeclav – Znojmo (v letním období také rekreační spěšný vlak Brno – Břeclav – Znojmo – Šatov), S52 Zaječí – Hodonín, S91 Hodonín – Veselí nad Moravou – Vrbovce (v případě dohody s MDV SR až do Myjavy). Ročně jde o výkony v objemu 1,4 milionu vlakokilometrů.
Dopravce nasadí jednotky Stadler GTW, které projdou kompletní modernizací ve Škodě Pars. Celkem třináct jednotek bylo vyrobeno v roce 2000, dopravce je kupuje od německých Hessische Landesbahn. Celkem jich pořizuje třináct. Od prosince 2025 budou jednotky vybaveny mobilní jednotkou ETCS. Budou jezdit v barvách Jihomoravského kraje, podobně jako například nové elektrické vlaky Moravia.
„Po nákupu vlaků Moravia pokračujeme ve zvyšování komfortu ve vlacích i v dalších částech kraje. Při uzavírání nové smlouvy jsme chtěli pro cestující zajistit vyšší kvalitu vlaků s klimatizací, bezbariérovostí nebo wi-fi připojením,“ řekl hejtman Jan Grolich.
Nabídku do soutěže podaly ještě České dráhy a Leo Express. „Roční náklady v cenové úrovni roku 2021 vychází bez nákladů na použití dopravní cesty na 231 milionů korun ročně. Výdaje z rozpočtu kraje však budou nižší o příjmy z prodeje jízdenek,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Jiří Crha.
Nejde o jediný provozní soubor, u kterého nyní Jihomoravský kraj hledá dopravce. Aktuálně řeší kraj smlouvu na oblast Střed (například z Brna směrem na Moravský Krumlov a směrem Kyjov, Veselí nad Moravou a Staré Město u Uherského Hradiště) a provozní soubor LINKA S4 (v úseku Brno – Zastávka u Brna).
Zdroj: Doprava